• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

توسعه فضاهای آموزشی کیش

  • کد خبر : 25525
  • 24 مرداد 1401 - 17:39
توسعه فضاهای آموزشی کیش

توسعه فضاهای آموزشی مدارس به عنوان یکی از مطالبه های ساکنان کیش امسال به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته تا با پاسخ به این خواسته بارقه امیدی در دل کیشوندان برای مشق تحول در آموزش و پرورش جزیره باشد.

به گزارش کیشوندنیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، در راستای توسعه مطالبه های ساکنان کیش برای امسال مسوولان منطقه آزاد و دستگاه های اجرایی در صدد هستند سالی طلایی برای تحقق این مطالبه سپری شود تا چالش های سرانه آموزشی جزیره مرتفع شود.
هرچند مدارس این جزیره از قدمت بالایی برخوردار نیست اما شرایط جغرافیایی از جمله هوای گرم و مرطوب کیش باعث شده که مدارس چهره ای کهنه و فرسوده به خود بگیرد و در برخی موارد به علت مناسب برپایی کلاس ها نباشد.
آموزش و پرورش جزیره با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش با سه راهکار شامل تعمیر و مرمت مدارس موجود، تامین کمبود مدارس با ساختمان های در اختیار سازمان منطقه آزاد و احداث مدارس جدید به دنبال رفع این مشکلات است.
مسوولان آموزش و پرورش اذعان می کنند که تراکم حضور دانش آموزان در این جزیره بالاتر از میانگین کشور و استان هرمزگان بوده که کاهش این تراکم و افزایش سرانه آموزشی از اولویت های این همکاری است.

سه برنامه برای یک هدف

سه راهکار پیش روی مسوولان جزیره برای رفع مشکلات کمبود فضاهای فیزیکی جزیره کیش به صورت کوتاه مدت و نیمه مدت در دستور کار قرار گرفته به گونه ای که قرار است ۲ روش آن شامل تعمیر و مرمت مدارس موجود، تامین کمبود مدارس با ساختمان های در اختیار سازمان منطقه آزاد تا آغاز سال تحصیلی جدید (مهره ۱۴۰۱۹) به نتیجه برسد.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در این ارتباط با بیان اینکه بیش از ۱۰ هزار دانش آموز درمقاطع مختلف تحصیلی در کیش تحصیل می‌کنند افزود: این جمعیت باعث شده که ۳۰ هزار نفر از ساکنان جزیره با مجموعه آموزش و پرورش ارتباط مستقیم داشته باشند و رفع چالش های این حوزه این جامعه را متاثر می کند.
یاسر شاه پیری افزود: رفع این چالش ها به صورت ویژه در اولویت کاری این معاونت قرار داده تا بتواند با استفاده از تمام فرصت ها گام های مهمی برای ارتقای کیفیت و کمیت زیرساخت های آموزشی باشند.
وی با بیان اینکه تعمیر و تجهیز مدارس موجود به عنوان یکی از اولویت های کوتاه مدت در دستور کار قرار گرفته است اضافه کرد: این اقدامات هم اکنون در  ۲۳ مدرسه دولتی با همکاری خیران، معاونت های فرهنگی و اجتماعی و عمرانی سازمان منطقه آزاد و شرکت عمران آب و خدمات در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش افزود: مقرر شد در مرحله نخست این طرح، موارد ضروری شامل اجرای رنگ آمیزی محوطه داخلی و نمای بیرونی، تعمیر و تعویض درب و پنجره کلاس ها، اصلاح سیستم الکتریکال و روشنایی، تعمیرات اساسی تجهیزات سرویس های بهداشتی و سایر عملیات بهسازی متفرقه بخش ابنیه مدارس اجرایی شود.
محسن نظر پور افزود: برای اجرای این عملیات بیش از  ۲۵ میلیارد ریال از ابتدای مرداد آغاز شده و پیشرفت آن مطابق زمانبندی اعلام شده در حال اجرا است و پیش بینی می شود تا نیمه دوم شهریور ، آماده سازی مدارس تکمیل و به بهره بردار تحویل شوند.

افزایش فضای فیزیکی

کمبود فضای فیزیکی در مدارس کیش هم اکنون باعث شده که تراکم دانش آموزان در برخی مدارس بیش از ۳۰ محصل در هر کلاس برسد که در برنامه کوتاه مدت مشترک آموزش و پرورش و سازمان منطقه آزاد کیش قرار است کمبود ۵۰ کلاس با ساختمان های در اختیار سازمان جبران خواهد شد.
سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: این چالش با استفاده از ساختمان های این سازمان که دارای استانداردهای آموزشی هستند تامین می شود.
شاه پیری افزود: این اقدام نیز قرار است همانند طرح تعمیر و تجهیز مدارس تا آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ به نتیجه برسد.

ساخت ۸۰ کلاس توسط انبوه سازان

برای جبران کمبود فضاهای فیزیکی جزیره کیش یک برنامه بلند مدت در دستور کار قرار گرفته که معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در این ارتباط گفت:  در برنامه بلند مدت نیز اتمام ۲ مدرسه نیمه کار و ساخت تعدادی مدرسه از محل اعتبارات معاونت های فرهنگی و عمرانی سازمان منطقه آزاد، تعهدات انبوه سازان و سرمایه گذاران و خیران مدرسه ساز در دستور کار قرار گرفته است.
رییس اداره آموزش و پرورش کیش با بیان اینکه در این راستا انبوه سازان حوزه مسکن موظف به ساخت ۸۰ کلاس در این جزیره هستنداظهار داشت: این کلاس ها در قالب هشت مدرسه احداث می شود که با پیگیری این اداره و سازمان منطقه آزاد کیش مقرر شده عملیات عمرانی  احداث این واحدهای آموزشی به زودی آغاز شود.
پرویز حیدری راد افزود: طبق قانون زمین این مدارس بر حسب نیاز آموزش و پرورش از سوی سازمان منطقه آزاد کیش تامین و هزینه کرد اعتبار و عملیات احداث نیز بر عهده انبوه سازان است.
وی افزود: طبق ماده ۱۸ قانون شوراهای آموزش و پرورش این مدارس بر حسب نیاز این اداره، انبوه سازان با تامین  اعتبار، عملیات ساخت این مدارس را انجام دهند و همچنین سوی سازمان منطقه آزاد کیش نیز باید زمین آن را تامین کنند.
رییس اداره آموزش و پرورش کیش با بیان اینکه انبوه سازان هم اکنون همکاری مناسبی برای انجام این تعهدات دارند یادآور شد: پیش بینی می شود با پایان کار ساخت این مدارس تا آخر سال ۱۴۰۲ سرانه محل های آموزشی کیش به میانگین کشور برسد.
حیدری راد گفت: همچنین اتمام عملیات احداث ۲ مورد در قالب ۳۶ کلاس شامل مدیرسه خیر ساز حجت الاسلام شهید سیدین و مدرسه میدان آرین از تعهدات سازمان منطقه آزاد کیش در دستور کار قرار گرفته به صورت میانگین ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
با توجه به اینکه هرچه میانگین تراکم پایین تر باشد خدمات تحصیلی به دانش آموزان کیفی تر ارایه می شود به همین دلیل انتظار می رود با تحقق برنامه همکاری آموزش و پرورش و سازمان منطقه آزاد کیش این مطالبه چند سال کیشوندان محقق شود.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=25525
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.