• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
1

۷۵ درصد پرونده های پلیس فتای کیش مربوط به کلاهبرداری های اینترنتی است

  • کد خبر : 24269
  • 18 بهمن 1400 - 11:11
۷۵ درصد پرونده های پلیس فتای کیش مربوط به کلاهبرداری های اینترنتی است

رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی کیش گفت: امسال ۷۵ درصد پرونده های تشکیل شده در این جزیره مربوط به کلاهبرداری های اینترنتی است.

به گزارش کیشوندنیوز، سرهنگ محمدرضا رضایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال جرایم مربوط به فضای مجازی در جزیره به نسبت مدت مشابه سال گذشته از رشد ۳۶ درصدی برخوردار شده اما پلیس فتا توانسته ۹۸.۵ درصد این جرایم را کشف کند.
وی با بیان اینکه امسال عملکرد پلیس فتای جزیره در رابطه با کشف جرایم به نسبت ۹۷ درصد مدت مشابه سال گذشته از رشد ۱.۵ درصدی برخوردار است افزود: براساس بررسی های مختلف ۷۵ درصد پرونده های تشکیل شده در این پلیس مربوط به کلاهبرداری های اینترنتی است.
رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی کیش اضافه کرد:  ۱۰ درصد جرایم مربوط به برداشت های غیرمجاز از حساب بانکی، چهار درصد مربوط به رمز ارزهای اینترنتی، چهار درصد مربوط به نشر اکاذب و هتک حیثیت افراد و هفت درصد نیز سایر موارد است.
وی با اشاره به فراوانی کلاهبرداری های اینترنتی در این جزیره به نسبت سایر جرایم اظهار داشت: فیشینگ (درگاه پرداخت اینترنتی جعلی)، فروشگاه اینترنتی تقلبی، دریافت بعیانه در معاملات غیر حضوری، کارت بانکی جعلی، پیامک های جعلی نهادهای قضایی، خالی کردن حساب به بهانه قرعه‌کشی و سایت‌های شرط بندی مسابقات از جمله این جرایم است.
سرهنگ رضایی گفت: با توجه به افزایش ضریب استفاده از اینترنت به دلیل شیوع کرونا در ۲ سال اخیر و افزایش خرید و فروش‌های اینترنتی، سبب رشد میزان جرایم اینترنتی به ویژه کلاهبرداری فضای مجازی شده است .
وی بر ضرورت افزایش آگاهی مردم با آموزش همگانی تاکید کرد و افزود: کلاهبردار زمانی می‌تواند جرمی انجام دهد که خریدار، کاربر و بزه دیده غفلت کرده باشد زیرا راه دیگری برای کلاهبرداری اینترنتی وجود ندارد. در همین راستا در مرداد سال جاری پویش خرید امن را طراحی و در سراسر کشور توسط پلیس‌های فتا پیاده‌سازی و اجرا شد.
رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی کیش به شهروندان توصیه کرد: در فضای مجازی و دنیای دیجیتال هر نوع محتوایی به صورت جعلی قابل طراحی است و مجرمین از هویت‌ها و نرم‌افزارهای جعلی استفاده می کنند، بنابراین قبل از نصب هر نرم‌افزار و یا وارد شدن به هر لینک به اصالت آن توجه کنید.
وی گفت: شهروندان در صورتی که از اصالت نرم افزارها مطمئن نیستند می‌توانند موضوع را با پلیس فتا به آدرس  www.cyberpolice.ir  در بخش فوریت‌های پلیسی در میان بگذارند.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=24269
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.