• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
5

نامه اعتراض آمیز اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد برای رئیس جمهور

  • کد خبر : 2345
  • 04 دی 1395 - 13:24
نامه اعتراض آمیز اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد برای رئیس جمهور

بیش از ۱۲۰۰ عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با ارسال نامه سرگشاده ای خطاب به رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، خواستار بازنگری در سیاست های تبعیض آمیز وزارت علوم علیه این دانشگاه شدند.

به گزارش کیشوند نیوز و به نقل از الف، در این درخواست که خطاب به حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشته شده، از ایشان تقاضا گردیده با اتخاذ سیاست های عادلانه، رفع تبعیض و جلوگیری از اعمال استانداردهای دوگانه وزارت علوم، علیه این دانشگاه، از تداوم فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی حمایت نموده و امنیت شغلی ده ها هزار نفر از نخبگان کشور را تامین و تضمین نماید.

در بخشی از این درخواست، اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به رعایت استانداردهای آموزشی و علمی توسط این دانشگاه، هشدارهای پی در پی وزارت علوم در خصوص اعتبار مدارک دانشگاه آزاد اسلامی را اجحاف و تبعیضی آشکار نسبت به بزرگترین نهاد غیر دولتی (مصداق ماده ۴۴ قانون اساسی در عرصه آموزش عالی) دانسته اند. این در حالی است که بعضی دانشگاه های وابسته به وزارت علوم تا دو برابر دانشگاه آزاد اسلامی شهریه دریافت می کنند اما از حداقل فضای آموزشی و امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی هم برخوردار نیستند. از اینرو در بخش پایانی شکواییه، امضاءکنندگان خواستار آن شده اند گروهی بی طرف از مسئولان، وضعیت فعلی دانشگاه آزاد اسلامی و سایر موسسات آموزش عالی زیرمجموعه وزارت علوم را در خصوص امکانات آموزشی، تعداد اعضای هیأت علمی حقیقی تمام وقت و نیز میزان تولید علمی آنها بررسی نمایند تا حقانیت مدعای آنان آشکار شده و در سایه توجه رئیس محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاستهای تبعیض آمیز این وزارتخانه خاتمه یافته و با جایگزینی سیاستهای عادلانه و منطقی، امکان تداوم فعالیتهای بزرگترین موسسه آموزش عالی کشور تأمین گردد.

متن این نامه بشرح زیر است:

حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین  دکتر حسن روحانی، دامت توفیقاته،
ریاست محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی

موضوع: درخواست برای تغییر سیاست‌های تبعیض‌آمیز نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی و ضرورت مساعدت نهادهای رسمی برای تداوم حیات این موسسه‌ی بزرگ آموزشی و علمی و فرهنگی.
با سلام و احترام

تلاش‌های متعهدانه و مجدانه‌ی جناب عالی و مجموعه‌ی هیات دولت برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور بر هیچ کس پوشیده نیست و نگارندگان نامه‌ی حاضر با علم به دلسوزی و حساسیت آن مقام محترم و سایر مسئولان مربوط برای بهبود وضعیت فرهنگی کشور و ترمیم خرابی‌های آن، برآنند تا در باره‌ی مشکلات یکی از مهم‌ترین نهادهای علمی و آموزشی ایران اسلامی یعنی دانشگاه آزاد اسلامی نکاتی را مطرح کنند.

تردیدی نیست که جناب عالی به عنوان رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی بیش از سایر مسئولان اجرایی بر وضعیت آموزشی موسسات آموزش عالی کشور اشراف دارید و از اشکالات ساختاری آن‌ها آگاهید. واقعیت این است که در میان موسسات ریز و درشت آموزشی موجود اعم از دولتی و خصوصی، تنها دانشگاهی که در حال حاضر با تکیه بر منابع مالی خود و بدون تحمیل هیچ هزینه‌ای بر دوش دولت اداره می‌شود و در عین حال استانداردهای آموزشی و علمی را نیز رعایت می‌کند، دانشگاه آزاد اسلامی است و شگفت آن که مدتی است برخی مسئولان وزارت علوم با بی‌مهری و اعمال سیاست‌های تبعیض‌آمیز‌ نسبت به این نهاد با سابقه‌ی علمی و آموزشی در مقایسه با مجموعه‌های مشابه دانشگاه آزاد اسلامی، روز به روز عرصه‌ی فعالیت را بر آن تنگ‌تر می‌کنند.

اکنون نیز کار به جایی رسیده است که دانشگاه آزاد اسلامی علی‌رغم داشتن فضای آموزشی و امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی درخور و مهم‌تر از همه بهره‌مندی از تعداد زیادی هیات علمی تمام وقت، به دلیل سیاست‌های حمایت‌گرانه‌ی دولت پیشین از موسسات مشابه دانشگاه آزاد اسلامی و تداوم همان سیاست‌ها از سوی برخی از مسئولان کنونی وزارت علوم، موجودیتش به مخاطره افتاده است و دور نیست که در آینده‌ای نزدیک بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تعطیل و کارمندان و استادان آن بیکار شوند و در مقابل، موسسات مشابه آن که آمار اشتغال در آن‌ها نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی بسیار ناچیز است و اکثر استادان آن‌ها در واقع اعضای تمام وقت دانشگاه‌های دولتی هستند، به فعالیت خود ادامه دهند.

در ماه‌های اخیر فشار بی‌سابقه‌ی وزارت علوم بر دانشگاه آزاد اسلامی و هشدارهای پی درپی مسئولان این وزارت‌خانه به دانشجویان در مورد اعتبار مدارک دانشگاه آزاد اسلامی، شائبه‌ی آن را به وجود آورده که خدای نکرده این وزارت‌خانه‌ی دولتی کمر به نابودی دانشگاه آزاد اسلامی بسته است، اگرچه که در ظاهر مدعای مسئولان محترم این وزارت‌خانه حفظ استاندارد‌های آموزشی است. مسئولان وزارت علوم مدعی‌اند که پذیرش دانشجو برای کسب درآمد بیش‌تر فاجعه است و این در حالی است که شهریه‌ی دانشجویان در برخی از دانشگاه‌های وابسته به این وزارت در رشته‌های همسان، تا دو برابر دانشگاه آزاد اسلامی است. آنان در پذیرش دانشجو به دانشگاه آزاد اسلامی سخت می‌گیرند، در حالی که دست دانشگاه‌های وابسته به خود را برای جذب دانشجو باز گذاشته‌اند، گویا فراموش کرده‌اند که مطابق اساسنامه‌ی این موسسات آموزشی، حوزه‌های فعالیت متفاوتی برای آن‌ها تعریف شده است.  مصیبت بزرگ‌تر آنجاست که برخی رسانه‌های رسمی ملی نیز در هماهنگی با این تبعیضات آشکار اقدام می‌کنند و افکار عمومی را نسبت به اعتبار فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی بدبین می‌سازند. به راستی چه کسی پاسخگوی این اجحاف و تبعیض آشکار نسبت به بزرگ‌ترین نهاد واقعا خصوصی در عرصه‌ی آموزش عالی کشور است؟

اکنون باید پرسید که بازنده‌ی اصلی این دعوای نابرابر میان وزارت علوم که تمامی اهرم‌های فشار بر موسسات عالی آموزشی کشور را در اختیار دارد و دانشگاه آزاد اسلامی که هم در دولت قبل و هم در این دولت مغضوب مسئولان واقع شده کیست؟ مگر استادان و کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی شهروندان ایران اسلامی نیستند؟ مگر نه این است که بسیاری از آنان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های دولتی هستند؟ مگر نه این است که با تعطیلی واحدهای این دانشگاه و بیکاری استادان و کارمندان آن، آمار اشتغال در کلیت کشور پایین  خواهد آمد؟

با توجه به مطالب پیش‌گفته ضرورت بازنگری در سیاست‌های تبعیض‌آمیز وزارت علوم نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی و نیز اعمال سیاست‌های حمایت‌گرایانه از آن برای تداوم فعالیت این مجموعه و تضمین امنیت شغلی هزاران نفر از تحصیل‌کردگانی که در آن مشغول به کارند، امری بایسته و حیاتی به نظر می‌رسد. به همین دلیل امضاکنندگان نامه‌ی حاضر مصرانه از مسئولان مربوط تقاضا دارند که گروهی «بی‌طرف» و «مرضی‌الطرفین» مامور تهیه‌ی گزارشی از تناسب تعداد دانشجویان دانشگاه‌های خصوصی زیر مجموعه وزارت علوم  با امکانات آموزشی و تعداد اعضای هیات علمی حقیقی و تمام وقت و نیز تعیین میزان تولید علمی آن‌ها شود و آن‌گاه همین نسبت در مورد دانشگاه آزاد اسلامی نیز مشخص و نتیجه به جناب عالی به عنوان رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام گردد.

نگارندگان این نامه بر این باورند که با لحاظ کردن نتایج این گزارش، حقانیت مدعای آنان بر جناب عالی و سایر اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی آشکار خواهد شد و نیز چشم‌ آن دارند که ان‌شالله با اتخاذ سیاست‌های منطقی و عادلانه از سوی وزارت علوم، تداوم فعالیت علمی و آموزشی این بزرگ‌ترین موسسه‌ی آموزشی کشور تضمین و راه برای استمرار خدمت آن به مردم و کشور هموار و گشاده شود. صد البته و از طریق مکتوب حاضر، استادان این موسسه‌ی بزرگ آموزشی و علمی نیز آمادگی خود را برای هر گونه همکاری سازنده با وزارت علوم اعلام می‌دارند.

در پایان مراتب سپاس خود را از جناب عالی به پاس بذل عنایت ویژه‌ای که نسبت به مقوله‌ی علم و فرهنگ دارید، ابراز ‌می‌داریم و برای آن مقام محترم و مردمی، توفیقات الهی در خدمت به ایران اسلامی به ویژه در عرصه‌ی دانش و فرهنگ را آرزومندیم.

خبر فوق ارسال شده توسط یکی از مخاطبان کیشوند نیوز می باشد. شما هم میتوانید از طریق بخش ارسال یادداشت / خبر ، متن مورد نظر خود را برای ما ارسال کنید.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=2345
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.