• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
4

تاب آوری و تحمل دیدگاه‌های مخالف در سایه آینده‌نگری و برنامه‌ریزی

  • کد خبر : 23020
  • 24 شهریور 1400 - 19:50
تاب آوری و تحمل دیدگاه‌های مخالف در سایه آینده‌نگری و برنامه‌ریزی

جامعه ای که امروز در آن زندگی می کنیم با چالش های زیادی دست و پنجه نرم می کند که این چالش ها روز به روز در حال افزایش و تغییر رویه است.

امروزه با اندک مطالعه و تحقیق در هر زمینه ای با توده های عظیمی از نظرات و ایده هایی مواجه می شویم که می تواند سطح آگاهی ما را بالا برده و و زاویه دید ما را بیشتر به اهدافمان باز کند. بی شک آینده نگری و برنامه ریزی برای رسیدن به هر هدف نیازمند تحقیق و مطالعه در سایه بهره بردن از نظرات ، ایده ها و تجربیات دیگران است.

جامعه ای که امروز در آن زندگی می کنیم با چالش های زیادی دست و پنجه نرم می کند که این چالش ها روز به روز در حال افزایش و تغییر رویه است.

بندرچارک نیز همانند سایر جوامع کوچک و بزرگ فراز و نشیب های زیادی را در زمینه های مختلف تجربه کرده است. برای مثال مشکل کمبود فضاهای آموزشی که در چند دهه گذشته یکی از عمده مشکلات این شهر بوده است امروزه در اذهان مردم این شهر خاطره ای بیش نیست و همت بلند برنامه ریزان و مشارکت دولت و خیرین در گذشته آسایش خیال امروز ما را فراهم ساخته است .

بی شک با گذشت زمان بسته به نوع نگرش ها ، نیازهای ما نیز دستخوشت تغییراتی شده است. مشکلات اقتصادی و معیشتی ، نبود زیرساخت های مناسب ورزشی، مشکل مسکن جوانان، عدم وجود اماکن تفریحی، کمبودهای بخش صید و صیادی، ایجاد زمینه اشتغال پایدار و ده ها معضل دیگر در بندرچارک منجر به عدم تامین نیاز های اولیه شهروندان در این شهر شده است تا درصد استرس و ناکامی در این شهر سیر صعودی به خود گیرد و نا امیدی بیش از گذشته متبلور گردد.

مراحل رفع این مشکلات بسته به نوع مشکل از کمیت و کیفیت خاصی برخوردار بوده و برای رفع هر معضل راهکارهایی وجود دارد که می تواند تجربی ، علمی یا تلفیقی از این دو باشد که در سایه توجه به نظرات و ایده های شهروندان صاحب نظر در هر زمینه ای با بهره بردن از تکنولوژی موجود بر سرعت رفع این موانع و رسیدن به آنچه آن را ایده آل می نامیم ، افزود.

بانک ایده و اتاق فکر می تواند بسیاری از چالش ها را در این شهر رفع کند و زمینه مشارکت عمومی در زمینه آبادانی این شهر را بالا برد.

همانطور که همه جوره حامی تفکرات و نظرات دوستان و همفکران خود هستیم ، آیا حاضریم در مقابل استدلال منطقی مخالفین خود هم سر تعظیم فرو آوریم و اندکی بدور از هرگونه تعصب ، حب و بغض آنها را پایش نماییم؟

همانگونه که نظرات همسو و موافق در هر زمینه می تواند بعنوان مشوق ایجاد انگیزه کند ، نظرات مخالف نیز می تواند ذهن ما را به دنیای دیگری باز نموده و از ایجاد چالش های جدید ، جلوگیری از هزینه های بیشتر ، دوباره کاری ها و به حاشیه رفتن بکاهد.

امروزه در دورانی به سر می بریم که انحصارگرائی منسوخ و تحمل نظر منتقد و مخالف از آموزه هایی است که ریشه در فرهنگ و اعتقاد اسلامی مردم این شهر دارد و بزرگان ما سفارش های موکد در این خصوص داشته و راه های تحمل نقد و نظر مخالف را در دوره های مختلف به ما آموخته اند و مدیران و مردم در یک جبهه برای تحقق اهداف و اجرائی شدن برنامه ها تلاش می نمایند.

با تحمل نظر مخالف و توجه به آن می توان در حوزه های مختلف از جمله سیاسی، فرهنگی و اجتماعی راهگشایی کرد چرا که این سعه صدر سبب آسیب شناسی و پیدا کردن راه حل های بجا برای رفع مشکلات می شود و تاب آوری افراد را در جامعه بالا و بالاتر می برد.

آنچه امروز در بندرچارک آن را تجربه می کنیم حاصل عدم آموزش و فرهنگ سازی صحیح است که روز به روز جامعه را تهدید می کند و می بایست برای برون رفت از این فاجعه ابتدا آستانه تحمل خود را بالا برده و در جهت ایجاد بسترهای مناسب زمینه مشارکت و تولید فکر و ایده را در این شهر افزایش دهیم.

استفاده از دانش جوانان و تجربه پدران و مادران این شهر در سایه وفاق و همدلی می تواند آینده را به گونه ای رقم بزند که شایسته بندرچارک و شهروندانش باشد.

همفکری در زمینه های مختلف بین مردم و مسئولین می تواند توسعه شهر را تسریع بخشد و شهروندانی مسئولیت پذیر و مسئولینی پاسخگو را پرورش دهد و این مهم با اعتماد متقابل و شنیدن نظر و دیدگاه های مخالف قابل اجرا خواهد بود.

وقت آن رسیده است تا مردم و مسئولین حول محوری که آن را توسعه و پیشرفت بندرچارک می نامیم جمع شده و با برنامه ریزی و آینده نگری سند تحول این شهر را تدوین و با مشارکت تمامی آحاد جامعه و استفاده از تمامی ظرفیت ها این شهر با بهره بردن از نظرات موافق و مخالف ، صبر و تحمل را تمرین کرده و خودمان برای شهرمان ماتم گیریم که حاصل این برنامه ریزی ، تلاش و آینده نگری ، میراثی باشد ماندگار برای فرزندان و آیندگان این شهر زیبا.

یادداشت | منصور تن زاده

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=23020
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.