• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
3

یادداشت | نسل جدید گردشگری

  • کد خبر : 23017
  • 24 شهریور 1400 - 19:40
یادداشت | نسل جدید گردشگری

گردشگری خلاق به عنوان نسل جدید گردشگری بعد از گردشگری انبوه و گردشگری فرهنگی، طلایه‌دار و پیشرو تازه نفس صنعت گردشگری است.

در طبقه‌بندی انواع گردشگری، همانند صنایع دیگر باید میان بازار انبوه این صنعت و بازار خاص آن تفاوت قائل شد. در گردشگری انبوه، گردشگر به دنبال بازدید از شهرهای معروف و اماکن شناخته‌شده می‏‌باشد و در بازاریابی مربوط به گردشگری انبوه نیز تمرکز بر بسته‏‌های گردشگری ارزان، هتل‏‌های زنجیره‏ای و جاذبه‌‏های گردشگری شناخته شده است.
در طرف مقابل، گردشگری خاص را می‌بایست تمرکز بر ایجاد تجربه‏‌ی سفر خاص و شخصی‌سازی شده برای مخاطبینی که به دنبال چیزی فراتر از دستاوردهای گردشگری انبوه هستند، دانست.

صنعت گردشگری و سرگرمی، رهبر بلوغ تجارت الکترونیک است. بدون داشتن دارایی‏‌هایی با ارزش بالا (نظیر ماشین، هواپیما و مکان‏‌های اقامتی)، تازه‏واردان مانند آژانس‏‌های مسافرتی آنلاین، صاحبان موتورهای جستجوی پیشرفته و پلتفرم‏‌های رزرواسیون از پیشرفت‌‏های فناوری برای ساخت پلتفرم‏‌های دیجیتال، که زنجیره ارزش را به صورت اساسی متحول می‌‏سازد، استفاده می‏‌نمایند.

گردشگری خلاق به عنوان نسل جدید گردشگری بعد از گردشگری انبوه و گردشگری فرهنگی، طلایه‌دار و پیشرو تازه نفس صنعت گردشگری است. کارشناسان، «گردشگری خلاق» را بعد از گردشگری ساحل (سفر اوقات فراغت و برای استراحت) و گردشگری فرهنگی (متمایل به فرهنگ و موزه‌ها)، نسل جدید گردشگری قلمداد می‏‌کنند.

گردشگری خلاق با شعار «موزه‌های کمتر، میدان‌های بیشتر» بر انجام فعالیت‌‏های تجربی و تعامل ژرف‏تر با زندگی واقعی فرهنگی در شهرها تمرکز می‏‌کند؛ در واقع در نسل سوم گردشگری، گردشگر شبیه یک شهروند رفتار می‏‌کند.

تعریف گردشگری خلاق، برگرفته از مفهوم صنایع خلاق است که اهمیت استفاده از خلاقیت و نوآوری را در اقتصاد دانش‌محور نشان می‏‌دهد. یونسکو صنایع خلاق را صنایعی می‏‌داند که محصولات یا خدمات آن‏ها به صورت مشخص دارای عناصر نوآورانه یا هنری می‏‌باشد. این تعریف، صنایع فرهنگی به علاوه تمام تولیدات فرهنگی و هنری را شامل می‌شود.

به همین دلیل در گردشگری نسل سوم، طراحان بسته‌های گردشگری با استفاده از صنایع خلاق و تکیه بر تعامل نزدیک و دوسویه با گردشگر، درصدد خلق تجربه‌ای تازه، ملموس و لذت‌بخش هستند. در گردشگری خلاق، گردشگر به تعامل بیشتر آموزشی، اجتماعی، احساسی و همچنین مشارکت با مکان، فرهنگ زندگی و مردم تشویق می‌شود.

مرتبط ساختن صنایع خلاق با گردشگری می‌تواند تقاضا را افزایش داده، ابتکار در گردشگری را برانگیزد و محصولات گردشگری را دوباره احیا کند. گردشگری خلاق به عنوان جدیدترین مدل گردشگری می‌‏بایست با توجه به ظرفیت‌‏های فرهنگی و تاریخی مردم شهرها طراحی و پیاده‌سازی شود.

یادداشت از: دکتر حامد خوبیاری استاد دانشگاه و مشاور توسعه تجارت

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=23017
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.