• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
6

مشکلات و راه‌ حل‌های کاشت گل و گیاه در جزیره کیش

  • کد خبر : 2243
  • 27 آذر 1395 - 2:52
مشکلات و راه‌ حل‌های کاشت گل و گیاه در جزیره کیش

بسیار از کیشوندان دوست دارند در اواخر پاییز و زمستان که شرایط هوا مناسب می گردد. اقدام به کاشت گل و گیاه و حتی سبزی در باغچه های خود بکنند اما همیشه سوالی پیش می آید ایا خاک باغچه ما برای کشت گیاه مناسب است یا نه؟! و اینکه آیا باید خاک نباتی بخریم؟!

بر اساس مطالعات انجام شده بر روی خاکهای جزیره کیش خاکهای جزیره کیش اغلب آهکی هستند خاکهای آهکی قلیای اند ,PH=8.5 است و اما در خاک قلیایی در حالتی که واکنش خاک قلیایی باشد احتمالاَ کمبود فسفر، آهن و روی در گیاه رخ داده ولی مشکلی از نظر تأمین کلسیم، منیزیوم و مولیبدن آن نخواهد بود. بهترین حالت حالات خنثی تا کمی اسیدی است که بهترین حالت واکنش خاک از نظر تأمین عناصر غذایی گیاه می باشد. واکنش خاک با معیار PH سنجیده می شود.
پس برای روییش گیاه در خاک جزیره مشکل وجود دارد پس باید PH=8.5 خاک جزیره به زیر ۷ یا خنثی یا کمی اسیدی برسد.

اصلاح خاک های آهکی از نقطه نظر کاهش PH:

همانطور که گفتیم جذب تعداد زیادی از عناصر معدنی در خاک های آهکی به کندی انجام می گیرد در بین این عناصر می توان آهن، فسفر ، روی، کبالت ، پتاس و غیره را نام برد. در خاک های آهکی ایران مسئله کمبود و عناصر کمیاب در حقیقت مطرح نیست زیرا این عناصر در خاک هستند و حتی به مقدار زیاد ولی به علت وجود آهک و یون کلسیم فراوان، جذب عناصر کم مصرف با مشکلات فراوان انجام می گیرد. برای اصلاح و بهبود خاک های آهکی روش و متدهای زیادی وجود ندارد.
خاک های آهکی بی اندازه از مواد آلی فقیر هستند و یکی از نقایص این خاکها کمبود مواد آلی و هوموس هستند. از طرف دیگر با اضافه نمودن مواد آلی می توان از نقش مضر آهک جلوگیری نمود. روش دیگر عبارت خواهد بود از اضافه کردن کودهای شیمیایی اسیدی کننده خاک، تعداد این کودها کم و تأثیر آنها کند می باشد. در بین آنها می توان سولفات آمونیوم را نام برد.
اما نکته بعدی در خاک های کیش در برخی نقاط نفوذ پذیری خاک زیاد است. یا خاک حالت شنی دارد می دانیم که آب در جزیره ارزشمند است . اگر گیاهی در این خاک بکارید به به دفعات باید گیاه را آبیاری کنید این درحالی است که حجم زیادی از آب خاک از بین می رود.

نتیجه :
مطلب را مرور می کنیم:

۱- خاک جزیره آهکی است و گیاه روشد مطلوب ندارد

۲- برخی مناطق علاوه بر خاک آهکی و نفوذ آب نیزدر خاک سریع است.
آیا برای مشکلات راه حلی کم هزینه و ارزان وجود دارد زیرا اغلب شنیده می شود که باید خاک نباتی بخرید و هزینه زیادی را متحمل شد؟ خاک زراعی قابل خرید فروش نیست کسی خاکی رابرای تشکیل ۱ سانتی متر آن حداقل ۳۰۰ سال زمان نیاز است نمی فروشد. خاک ها اغلب نیاز به اصلاح دارند. چگونه خاک اصلاح می شود.؟؟؟ اگر ما به خاکه ای کیش مواد آلی و هوموس اضافه نماییم هر دو مشکل تا حد زیادی حل می شود.
این مواد آلی می تواند بیو کمپوست و کمپوست حاصل از زباله های خانگی باشد. و یا کود حیوانی، همچنین از موادی همچون تفاله چای و خاک اره و … نیز می توانید به خاک باغچه اضافه نمایید. این مواد علاوه بر این که خاک را اصلاح وشرایط رشد مناسب گیاه را فراهم می نمایند آب را در خاک ذخیره می نمایید و به مرور در اختیار گیاه قرار می دهند و شرایط را برای کشت گیاه و گل مورد نظر فراهم نمایید.
پس خاک اصلاح می شود و می توان خاک را اصلاح کرد؟ بله شما می توانید به شیوه ای بسیار ساده در خانه خود از زباله کود تولید کنید. جالب است بدانید روزانه ۵۰تن زباله در کیش تولید می شود اگراز این زباله فقط روزی ۲ تن کود بیوکمپوست تهیه می شد. هر سال می تواند کل فضای سبز کیش را کود داد. و از هزینه های جاری توسعه فضای سبز کاست.

چطور کمپوست تولید کنیم؟
به طور خلاصه: تهیه کمپوست آسان است و می تواند بوسیله هر کسی انجام شود، چه شما حیاط خلوت و یا آپارتمان کوچکی داشته باشید. علاوه بر این کمپوست برای شما باغ سالمی به ارمغان می اورد در حالیکه پول تان را بوسیله تولید کود غنی سرشار از مواد غذایی توسط خودتان حفظ می کند. در نهایت کمپوست چندین مزیت زیست محیطی نیز دارد اعم از اینکه به طور چشمگیری مقدار زباله جامد را کاهش می دهد، گاز گلخانه ایی را کاهش می دهد و موجب غنی سازی خاک می شود

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=2243
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.