• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
1

اجرای کاداستر در مناطق آزاد

  • کد خبر : 21766
  • 29 فروردین 1400 - 16:06
اجرای کاداستر در مناطق آزاد

تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای تعیین تکلیف مالکیت اراضی، امضا شد.

به گزارش کیشوندنیوز، سید صادق سعادتیان معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر با اشاره به اهمیت طرح کاداستر گفت: طرح کاداستر جزو کار‌های ضروری برای مدیریت بر زمین، املاک، شهرها، اراضی کشاورزی و جنگلی، دریا‌ها و سواحل است که موجب تثبیت مالکیت، حفظ و پیشگیری از زمین خواری و سوء استفاده‌های دیگر می‌شود.

او گفت با این تفاهمنامه و اجرای طرح کاداستر، مالکیت دولت بر اراضی ملی تثبیت می‌شود، و ضمن ایجاد شفافیت، امکان مدیریت زمین در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فراهم می‌شود.

سعادتیان با اشاره به این که داریم کل عرصه کشور را کاداستری می‌کنیم گفت: در مناطق آزاد ارزش زمین بالاست و احتمال زمین خواری و سوء استفاده بالاست که با این تفاهمنامه و اجرای کاداستر جلوی آن‌ها گرفته می‌شود.

او با تاکید بر لزوم تثبیت اراضی ملی و منابع طبیعی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، خاطرنشان کرد: ما کل جزیره کیش را نقشه برداری کرده ایم و قسمتی از شهر کیش و مناطق تجاری و ساحلی این جزیره کاداستر و تثبیت مالکیت شده است.

سعادتیان با اشاره به تثبیت مالکیت سواحل کشور گفت: تا پایان شهریور ۱۰۰ درصد اراضی ملی کشور را کاداستری می‌کنیم.

او افزود: اقدام دیگری که در اجرای این تفاهم نامه صورت می‌گیرد، تعویض اسناد مالکیت دفترچه‌ای است، با اجرای طرح کاداستر در این مناطق، اسناد مالکیت دفترچه‌ای دیگر ارزش ارائه خدمات نخواهد داشت و باید به سند کاداستری تبدیل شود، در برخی اسناد دفترچه ای، حدود اراضی و املاک توصیفی است که با صدور سند تک برگ کاداستری هم حدود تعیین و هم اطلاعات آن در سامانه‌های مربوطه ثبت می‌شود.

سعادتیان با اشاره به تشکیل کارگروه‌هایی با مشارکت سازمان ثبت و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، عنوان کرد: این کارگروه‌ها برای نظارت بر اجرای این تفاهم نامه تشکیل می‌شود تا هر چه سریع‌تر مفاد این تفاهم‌نامه عملیاتی شود.

جواد عباسپور مدیر هماهنگی مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد هم درباره این تفاهمنامه گفت: با انعقاد این تفاهم نامه موضوع مالکیت اراضی تعیین تکلیف و شفاف سازی می‌شود.

او با اشاره به اهمیت زمین در مناطق آزاد جهت سرمایه گذاری افزود: موضوع زمین در مناطق آزاد اهمیت ویژه‌ای دارد و سرمایه گذاران باید از مالکیت زمین اطمینان حاصل کنند.

عباسپور، تثبیت مالکیت دولت بر اراضی در مناطق آزاد را مهم برشمرد و درباره مدت تفاهمنامه گفت: مدت تفاهمنامه یکسال در نظر گرفته شده که زودتر از یک سال هم به نتیجه خواهد رسید و نهایتا تا پایان شهریور موضوع به سرانجام می‌رسد.

یادآور می‌شود که مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان دبیرخانه با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صبح امروز با حضور «حمیدرضا مومنی» مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و «ذبیح اله خدائیان» معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد که طی آن بر ارتقاء سطح مشارکت و تعامل هرچه بیشتر واحد‌های ثبتی واقع در این محدوده‌ها تاکید شد.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=21766
تبلیغات بنری تلگرام

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.