• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
1

از رویا تا واقعیت خودروی برقی در کیش/ انحصار موتور شارژی در دستان یک شرکت!؟

  • کد خبر : 21182
  • 23 بهمن 1399 - 11:17
از رویا تا واقعیت خودروی برقی در کیش/ انحصار موتور شارژی در دستان یک شرکت!؟

با توجه به سوابق آقای مظفری و اینکه تا پایان دولت چند ماهی بیشتر باقی نمانده است، بعید به‌نظر می‌رسد این تفاهم‌نامه به مرحله اجرا برسد.

کیشوندنیوز چند سالی است که مشکلات ارزی باعث شده واردات برخی کالاها به کشور و جزیره کیش متوقف شود و خودرو نیز یکی از این کالاهاست، با توجه به اینکه تمامی ماشین‌های کیش خارجی هستند، این امر باعث شده قیمت خودرو در جزیره بیش از حد افزایش یابد.

در طول این سال‌ها وعده‌ها و راهکارهای مختلفی برای واردات خودرو به کیش عنوان شد که هیچ کدام آنها نتیجه بخش نبوده است.

۷ مرداد سال گذشته مظفری در میان بازاریانی که به ثبت سفارش کالا اعتراض داشتند، قول داد که تا چند روز دیگر ورادات خودرو برای کیش آزاد می‌شود، اما با گذشت مدتی معلوم شد این وعده به جایی نخواهد رسید.

مدتی بعد عنوان شد که قرار است با ارز دیجیتال تولید شده در کیش، خودرو وارد شود که باز هم خبری نشد.

با نگاهی به عملکرد مظفری طی چند سال مدیرعاملی در منطقه آزاد کیش می‌بینیم که در طول این مدت تفاهم‌نامه‌هایی به امضا رسیده و وعده‌های بسیاری داده شده است که برخی از آنها حتی به مرحله اجرا هم نزدیک نشده‌اند.

از جمله آنها می‌توان به ساخت تراموا، طرح ونیز کیش، سرمایه‌گذاری در مجموعه سوارکاری، سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری ترکیه‌ای‌ها، شهرک پزشکی، گردشگران سلامت مالزی، ساخت نیروگاه ۱۲۰ مگاواتی، ساخت جزیره مصنوعی و… اشاره کرد.

زندگی روز به روز برای کیشوندان سخت‌تر می‌شود و این وعده‌ها همچنان ادامه‌دارند و از این حیث می‌توان به مظفری لقب “ارباب وعده‌ها” در کیش را داد، وعده‌‌هایی از جنس و مشابه همان‌هایی که می‌گفتند آنچنان رونق اقتصادی درست می‌کنند که دیگر نیاز به یارانه نداشته باشیم و…  

با این حال روز گذشته تفاهم نامه‌ای امضا شد که طبق اعلام سایت سازمان منطقه آزاد کیش قرار است شرکت خودروسازان جنوب در زمینه تولید، عرضه و استفاده از انواع خودرو و موتور سیکلت‌های الکتریکی به‌عنوان حمل و نقل پاک در جزیره کیش و همچنین نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با بهره‌گیری از انواع خودرو، موتور سیکلت، شاتل و تاکسی‌های الکتریکی با این منطقه آزاد همکاری داشته باشد.

تقاهم‌نامه‌ای که بدون حضور خبرنگاران به امضا رسید و ابهامات فراوانی در آن وجود دارد.

با نگاهی به سایت شرکت خودروسازان جنوب مشاهده می‌شود که خودروهای تولیدی این شرکت معروف به میکرو خودرو هستند، سوال اینجاست که آیا منظور از خودرو در این تفاهم‌نامه همین میکروخودروهاست؟ حضور این خودروها صرفه اقتصادی دارد؟

در این خبر ذکر شده که جلوی وارد شدن موتور شارژی گرفته می‌شود و از این پس فقط شرکت خودروسازان جنوب حق ساخت آن را دارد، آیا این انحصار نیست؟ و بر چه اساسی باید انحصار تولید موتور شارژی به یک شرکت داده شود؟

با توجه به سوابق آقای مظفری و اینکه تا پایان دولت چند ماهی بیشتر باقی نمانده است، بعید به‌نظر می‌رسد این تفاهم‌نامه به مرحله اجرا برسد و اگر هم سال ها بعد خودرویی ساخته شود بعید است تأثیری بر قیمت خودروی خارجی در کیش داشته باشد و باید فکر اساسی برای این موضوع کرد.

انتشار اخبار و و عده‌های بی پایه و اساس تنها باعث بر هم ریختن بازار خودرو می‌شود و در این آشفته بازار صرفاً عده‌ای سودجو از آن سواستفاده می‌کنند.

با توجه به اینکه واردات خودرو در سال آینده نیز ممنوع است، و همچنین موافقت گمرک برای نقل و انتقال خودرو بین مناطق آزاد، سازمان منطقه آزاد کیش می‌تواند برای کیشوندان و افرادی که خواهان انتقال خودرو از دیگر مناطق آزاد به جزیره کیش هستند تسهیلاتی در نظر بگیرد یا در پروسه‌های اداری و انتقال خودرو از مبدأ به آنها کمک کند.

همچنین می‌توان بر وارد کردن خودروهای با ارزش ایرانی به جزیره برنامه‌ریزی کرد، خودروهای تولید ملی که از نظر شکل و ظاهر بهتر از خودروهای خارجی فرسوده موجود در کیش هستند و هم اینکه با ورود آنها قطعاً افراد استفاده کننده از موتور شارژی کاهش پیدا می‌کند و حوادث جانی نیز کم می‌شود.  

مرتضی رضائی مدیرمسئول کیشوندنیوز

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=21182
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱