• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
1

جای خالی آمنه سادات ذبیح پور در نقد یک کلیپ

  • کد خبر : 18826
  • 11 اردیبهشت 1399 - 23:29
جای خالی آمنه سادات ذبیح پور در نقد یک کلیپ

در هفته گذشته خبرگزاری صداوسیمای کیش کلیپی را منتشر کرد که می‌توان آنرا از چند جهت مورد نقد قرار داد.

این کلیپ را خبرگزاری صداوسیمای مرکز کیش منتشر کرده، به شرح آنها یک سگ بزرگ خانگی به ناگهان یک لاکپشت پوزه عقابی نادر را که وارونه افتاده می‌بیند و به سمت آن می‌رود و پارس می‌کند و صاحب سگ به آنجا می‌آید، لاکپشت را به حالت اول برمی‌گرداند و او را از مرگ نجات می‌دهد. آلفا نام قهرمان این داستان است.

سگ‌ها حیوانات باهوشی هستند، اصلاً آنها برای همین کارها عالی و مفیدند، برای اینکه افراد یا اشیائ گمشده را چه در کوه و بیابان و چه در زیر آوار پیدا کنند، برای محافظت از انسان و احشام و …، اما باور کنید جای این سگ‌های بزرگ در شهر نیست، در کوچه و خیابان و پارک و ساحل نیست، در آپارتمان‌های آرام و کوچک کیش نیست.

این کلیپ را اگر من و تو یا بی‌بی‌سی فارسی منتشر کرده بود، آمنه سادات ذبیح پور به جان آن می‌افتاد، زوایای پنهان کلیپ را برای مخاطبان تشریح می‌کرد و آنرا ترویج فرهنگ نگهداری سگ توسط رسانه های بیگانه عنوان می‌کرد که البته بی راه هم نمی‌گفت.

اما حیف که او نیست بگوید صاحب این سگ چطور زمانی که سگ اتفاقی لاک‌پشت را می‌بیند، دوربین گوشی‌اش روشن است، نیست که بگوید در روزهایی که صدا وسیما ساعت‌ها هشتگ در خانه بمانیم پخش می‌کند، به یکباره آلفا و صاحبش پرده قرنطینه را  می‌درد آنها هم با افتخار پخش می کنند، ذبیح‌پور نیست که بگوید اصلاً حضور سگ به این بزرگی و امثالهم لب ساحل و محل آرامش افراد کار درستی است یا نه؟ آنهم سگی بدون زنجیر و مهار، آمنه سادات نیست که در شهر بچرخد و با چند نفر مصاحبه بگیرد و از معضلات اجتماعی سگ‌ها در کیش برای مخاطبان برنامه بسازد، او نیست تا فرد سگ‌گردان را زیر سوال ببرد که آیا کیسه‌ای برای جمع‌آوری مدفوع مستر آلفا به‌همراه دارد یا خیر؟ و ده‌ها سوال دیگری که می‌توانست بپرسد.

امروز یکی از فعالان محیط زیست در در رابطه با این کلیپ مطلبی منتشر کرد که خواندن آن خالی از لطف نیست:

لاک پشت خودش به هیچ عنوان چپ(برعکس) نمی‌شود مگر به لطف انسان و آن هم به سختی فراوان،

لاک پشت در این فیلم نابالغ است و نباید در ساحل حضور داشته باشد و لاک‌پشت نابالغ به‌هیچ وجه از آب بیرون نمی‌آید،

لاک پشت اگر بیشتر از حدود ۱ ساعت از آب بیرون باشد، بی‌حال می‌شود و  توان حرکت با سرعت بالا را ندارد، و به نظر این لاک‌پشت دچار بیماری عفونی ریه بوده و بهتر بود قبل از رهاسازی موضوع را به محیط زیست اطلاع می‌دادند.

به‌هر حال بهتر است دوستان در صداوسیمای کیش به‌جای قهرمان سازی از سگ‌های خانگی، نگاهی هم به معضل اجتماعی سگ‌گردانی در جزیره داشته باشند و اعتراض‌هایی که این روزها به این موضوع می شود را نیز منتشر نمایند.

یادداشت | مرتضی رضائی؛ مدیرمسئول پایگاه خبری کیشوندنیوز

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=18826
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۹
  1. شما نمیخاد از بی بی سی و من و تو دفاع کنی . این اتفاق چه ربطی به خانم ذبیح پور داره که اینجوری بهش حمله میکنی

  2. متاسفانه برخی از کیشوندان هم که تعدادشون کم نیست سگهایی مثل هاسکی رو نگه داری میکنند که این سگ فقط در نقاط سردسیر باید نگه داری بشه که این مصداق بارز حیوان آزاری از سوی این افراد هست. گزارشتون خیلی عالی بود ممنون

  3. اوضاع کیش خرابه شده سگ خانه طرف با سگه میاد بیرون و همین جوری داره سگ فصولاتشو تو پیادرو میریزه و صاحب سگه ادعای با فرهنگی داره

  4. باید سازمان برای ورود سگ به کیش تدابیری خاص بیاندیشه وورود سگه به کیش ممنون کنه ما اینقدر حیوانات دیگه در کیش ( اهو ، لاکپشت، دلفین ، انواع پرندگان و…وووو) داریم وهر کسی واقعا حیوان دوسته اینها هم حیوانن ونیاز نیست که سگ بیاری و مردم ازاری کنی البته اگر ژست حیوان دوستی الکی و توخالی نیست

  5. سلام جناب رضایی وقتی نقد شما را خواندم اولین مطلبی که به نظرم رسید این بود که این نوشته اصلا نقد نیست. تنها یک نظر است. اول اینکه حضور این سگ در محل آرامش افراد هست اما کجای جزیره؟ ساحل پدیده؟ در خصوص معضلات اجتماعی سگ ها نوشتی، مطمینم اگر اطلاع داشتی که بارها و بارها این صدا و سیما بود که جریان سازی کرد این مطلب را نمی نوشتی. در ضمن کیسه مدفوع هم جالب بود. به موضوعی اشاره کردی در خصوص قرنطینه که باید بگم این کلیپ در زمانی به دست ما رسید که سواحل آزاد شده بود. اینکه این کلیپ ساختگی است هم شبهه ای است که شما برای تکمیل پازل این مطلب انتخاب کرده اید. درست مثل موضوع سقوط هواپیمای مسافری که از این دست شبهه ها را در ابتدای امر بسیار مطرح کردید و کردند . یک درصد هم احتمال بدهید اتفاقی ضبط شده. در خصوص توضیحات کارشناس محیط زیست هم نکته فراوان است. اگر لاک پشت نابالغ بود و به ساحل نمی آید چرا اصلا در ساحل بود؟ به این موضوع فکر کردی؟ تشخیص بیماری عفونی ریه هم که جالب تر از همه. در کل به نظر شخصی بنده به هیچ عنوان علت انتشار این پست را درک نمیکنم. نمایش حرکتی زیبا از یک حیوان حتی به قول شما ساختگی با واکنش های بسیار مثبتی همراه بود و به نظرم شما در مسیر خلاف شنا میکنید. قبل تر در گروه واتس اپی که همکاران رسانه ای حضور دارند نقدی نوشتم که چرا دوستان اینقدر بازنشر کننده اخبار دریافتی اند و به تولید اهتمام ندارند، حالا به نظر می رسد شما برای تولید سوژه یافته آید آن هم در این روزهای کرونایی بی خبری. اگر سوژه میخواستید مشورت کافی بود. به هر حال نگاهی یک طرفه به موضوعی که هنوز قانونی برای آن وجود ندارد اشتباهی محض است. باز هم تکرار میکنم علت انتشار این مطلب از سوی شما را متوجه نمی‌شوم. تلاش برای همیشه در خلاف شنا کردن همیشه هم جالب نیست. راستی آمنه سادات کیش شما باش، پیشنهاد بدی است؟

  6. با سگ داشتن مخالف نیستم اما سگ موجودی نجس است نباید درمنزل همراه صاحبش زندگی کند بلکه گوشه ای ازحیاط نگهداری شود که دراینجا این مسئله رعایت نمیشه

  7. سلام. آقای رضایی مسائلی بس مهم تر در این مملکت وجود دارد که قامت همه ی ما را در این سالها خم کرده است و بیشتر شما و همکارانتان حتی از نوشتن درباره ش ترس دارید. بهتر است شما به اصطلاح آنها را نقد کنید ، تا با این نوشته های ضعیف سعی کنید ، حیوانات بی آزار و کسانی که با عشق از آنها نگهداری میکنند را به چالش بکشید.

  8. نگهداری حیوانات در آپارتمان و مجتمع ها علاوه بر اینکه حیوان آزاری است، نشانه بی توجهی به حقوق همسایگان و اساسا بی فرهنگی است.

  9. کاش به مسائل مهمتری که الان هم‌توی کشور ما کم نیست بپردازید تا تجزیه و تحلیل رفتار یک سگ یا صاحبش یا مریضی لاکپشت
    من خودم سگ دارم و مدام دارم ازش فیلم میگیرم
    قرنطینه توی کیش هم چندین روزه برداشته شده
    کاش قبل از نوشتن و قضاوت یاد بگیریم کمی تفکر کنیم
    اینها نظر دادن نیست جلب توجه است و یک نوع مریضی روحی که نیاز به درمان دارد