• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
3

ملخ‌های کیش بومی نیستند و مهاجر‌ند/ جای نگرانی نیست

  • کد خبر : 18286
  • 06 اسفند 1398 - 14:53
ملخ‌های کیش بومی نیستند و مهاجر‌ند/ جای نگرانی نیست

رئیس روابط عمومی سازمان حفظ نباتات گفت: ملخ‌هایی که در جزیره کیش مشاهده می‌شوند بومی نیستند و ملخ‌های مهاجر صحرایی هستند.

محمدرضا میر رئیس روابط عمومی سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با مشاهده حرکت دسته جمعی ملخ‌ها در این جزیره عنوان کرد: ملخ‌هایی که در جزیره کیش مشاهده می‌شوند و از روز جمعه ریزش کرده‌اند بومی نیستند و ملخ‌های مهاجر صحرایی هستند.

وی افزود: باتوجه به پیش بینی که سازمان فائو انجام داده بود و بررسی‌های کارشناسان حفظ نباتات، انتظار هجوم مجدد ملخ‌ها می‌رفت و امسال همانند سال گذشته در استان‌های جنوبی کشور شاهد این آفت خطرناک هستیم.

میر اظهار داشت: حجم ریزش‌ها تازه شروع شده و این ابتدای کار است و قطعاً تا اواخر اردیبهشت‌ماه با ریزش‌های متعددی مواجه هستیم.

 وی با ذکر این نکته که این ملخ‌ها جزو خطرناک‌ترین آفات نباتی است که درگیر آن هستیم، تأکید کرد: امکانات و ادوات و سموم مورد نیاز آماده هست، هماهنگی‌های لازم انجام شده و این اطمینان را بدهم که اصلاً جای نگرانی نیست.

رئیس روابط عمومی سازمان حفظ نباتات گفت: سال قبل هم این ریزش‌ها را داشتیم و تجربه آن‌را داریم، البته سال گذشته در کیش ریزش چندانی نداشتیم ولی مناطق دیگری از استان هرمزگان خیلی با این موضوع درگیر بودند.

وی افزود: در جزیره کیش کارشناس جهاد کشاورزی مستقر است، ۶ هکتار مبارزه در این چند روز برای مقابله با این ریزش صورت گرفته است، هر موقع نیاز به سمپاشی باشد همکاران ما اقدام می‌کنند.

وی عنوان کرد: کنترل محیط جزیره به نسبت اراضی که در کشور داریم برای ما کار راحتی است و هیچگونه مشکلی وجود ندارد، امیدواریم که بعد از این شاهد ریزش در جزیره کیش نباشیم.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی در رابطه با خصوصیات ملخ‌های مهاجم گفت: خواستگاه اصلی ملخ صحرایی با نام علمی (Schistocerca gregaria) کشورهای حوزه دریای سرخ از شبه جزیره عربستان گرفته تا یمن و سودان و اتیوپی و اریتره است.

وی ادامه داد: حشرات عجیب و باهوشی هستند که در رنگ‌های مختلفی وجود دارند و و این هوش آنها کار مبارزه را کمی سخت‌تر می‌کند.

میر گفت: آنها بوی سبزه را از ۲۰۰ کیلومتری  تشخیص و هرگونه سبزی را مورد تغذیه قرار می‌دهند، حتی دیده شده چوب درختان را هم می‌خورند و هر ملخ تا ۲ برابر وزنش تغذیه می‌کند.

وی افزود: شرایط اقلیمی و جهت وزش باد در هجوم بردن به یک منطقه تأثیرگذار است و الان شرایط برای ورود به کشور برایشان فراهم شده است.

انتهای پیام/ مرتضی رضایی

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=18286
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.