• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
0

به پرندگان غذا ندهید!

  • کد خبر : 17541
  • 24 آذر 1398 - 3:05
به پرندگان غذا ندهید!

معاون امور شهری شرکت عمران ، آب وخدمات کیش تاکید کرد: شهروندان از غذا دهی به پرندگان خودداری کنند.

به گزارش کیشوند نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت عمران، آب و خدمات، غفار آقازاده گفت: برخی رفتارها که این روزها با نیت خیرخواهانه و حمایت از حیوانات انجام می شود اگرچه به ظاهر نیکوست اما در حقیقت خطرات بسیاری برای سلامت جامعه انسانی و شهری در پی دارد و عامل شیوع بسیاری از بیماریها هستند.

وی درادامه گفت : غذادهی به پرندگان از این دست رفتارها است که در جزیره کیش شاهد هستیم به یکی از فعالیت های روزانه بسیاری از شهروندان این جزیره تبدیل شده است.  شهروندان با خرید گندم، ارزن و یا غلاتی از این دست و برخی دیگر با قراردادن باقیمانده غذای خود در محل اجتماع پرندگان نسبت به تامین غذای آنان اقدام می کنند درحالیکه این رفتارها علاوه بر انتقال بیشتر بیماریهای مشترک انسان ها وپرندگان، باعث می شود جانوران وحشرات موذی مانند موش ها وسوسک ها نیز از این منابع غذایی بهره مند شوند و جمعیت آنها افزایش یابد.

معاون امور شهری شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش تصریح کرد: بخش عمده غذایی که شهروندان برای پرندگان می ریزند توسط موش ها و حشرات موذی خورده می شود و در نتیجه شاهد تقویت و ازدیاد نسل آنها در جزیره کیش هستیم که صدمات جبران ناپذیری برای سلامت شهروندان و جامعه شهری به همراه دارد.

آقازاده راهکار مقابله با این خطر جدی زیست محیطی را درجزیره کیش توجه شهروندان به این هشدارها دانست و تاکید کرد: درجهت جلوگیری از آثار زیانبار این اقدامات علاوه بر آگاه سازی شهروندان وگردشگران  در مورد غذا ندادن به پرندگان ، عرضه کنندگان خوراک پرندگان نیز می توانند با اطلاع رسانی به خریداران دراین خصوص همکاری لازم به عمل آورند.

مریم محمدی رییس اداره محیط زیست کیش هم با بیان اینکه مداخله انسانها در چرخه طبیعت باعث برهم خوردن نظم جمعیتی حیوانات می شود گفت: محدودیت منابع تغذیه، برقراری توازن جمعیت بین حیوانات و پرندگان را درپی دارد . این درحالیست که با دخالت انسانها و غذا دادن شهروندان به پرندگان، گونه های غالب مانند کلاغ ها و موش ها از سهم غذای بیشتری برخوردار می شوند و درنتیجه جمعیت آنها زیاد می شود.

وی افزود: با هدف جلوگیری از مداخله انسان ها در اکوسیستم طبیعی، دربسیاری از شهرهای جهان  غذادهی به حیوانات جریمه به همراه دارد. درجریره کیش هم شاهد هستیم علاوه بر دریا و آبزیان در سطح شهر نیز شهروندان وگردشگران اقدام به غذا دهی به حیوانات می کنند که برهم خوردن تعادل جمعیتی بین گونه های جانوری و زیاد شدن جمعیت گونه های مهاجم مانند موش ، کلاغ ، مرغ مینا وسوسک ها پیامدهای غذا دهی به پرندگان وحیوانات است.

وی درپایان از شهروندان وگردشگران خواست هشدارها وتوصیه های کارشناسان را به منظور حفظ محیط زیست کیش و سلامت انسانها و حیوانات جدی بگیرند.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=17541
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.