• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
3

واردات خودرو به کیش؛ واقعیت یا وعده انتخاباتی نماینده/ سکوت دنباله‌دار مظفری!

  • کد خبر : 17455
  • 15 آذر 1398 - 7:20
واردات خودرو به کیش؛ واقعیت یا وعده انتخاباتی نماینده/ سکوت دنباله‌دار مظفری!

نماینده غرب هرمزگان در مجلس در حالی وعده واردات خودرو به کیش را می‌دهد که مجدداً بازار ارز بی‌ثبات شده و حدود ۴ ماه از وعده دوهفته‌ای مظفری می‌گذرد.

چند روز قبل در روزنامه اقتصاد کیش خبری به نقل از ناصر شریفی منتشر شد که عنوان کرده بود واردات خودرو به کیش و قشم آزاد می‌شود. خبری که اگر گوگل فعال باشد و بتوانیم تیتر آنرا جستجو کنیم، شاید چندین تیتر مشابه را در طول یکی دو سال گذشته و به نقل از مسئولان مختلف و برای شهرهای مختلف بیابیم.

در این خبر به نقل از ناصر شریفی گفته شده: “با پیگیری‌های مستمر فراکسیون مناطق آزاد در مجلس شورای اسلامی آزاد شدن واردات خودرو به مناطق آزاد کیش و قشم در حال نهایی شدن است و قرار است واردات خودرو به دو منطقه آزاد کیش و قشم آزاد شود.

او ادامه می‌دهد: مصوبه‌ای را به دولت ارسال کرده‌ایم که در حال کارشناسی است و مراجع مربوط از جمله وزارت صمت و گمرک موافقت خود را برای آزادسازی کیش و قشم اعلام کرده‌اند که به‌زودی و پس از تأیید آن در دولت اجرایی خواهد شد. وی افزود مصوبه مذکور که در قالب طرح اجرایی به دولت ارسال شده، در حال کارشناسی است و به‌زودی و پس از تأیید آن در دولت اجرایی خواهد شد.”   

صحبت‌های شریفی تقریباً چیزی شبیه به صحبت‌های بانک دبیرشورایعالی مناطق آزاد در اوایل شهریور در سفر به جزیره کیش است و برای افرادی که اخبار خودرو را  دنبال می‌کنند تازگی ندارد.

بانک در سخنان خود می‌گوید: ” مصوبه‌ای را تقاضا کردیم، دولت کار کارشناسی آن را انجام داده است، مراجع ذیربطی که قرار بود نظر بدهند از جمله گمرک و وزارت صمت موافقت خودشان را برای کیش و چابهار و قشم اعلام آمادگی کردند و اگر در دولت تصویب شود ان‌شالله این مشکل حل خواهد شد.” (بیشتر بخوانید)

اما اینکه چرا دولت واردات خودرو نه به کشور، بلکه به کیش و قشم را فعلا آزاد نمی‌کند را می‌توان در وضعیت اقتصادی کنونی کشور و سخنان همتی رئیس کل بانک مرکزی در سفر اخیر خود به کیش، یافت.

همتی در سفر مهرماه و در جلسه‌ای که در روز جمعه ۵ مهرماه با سرمایه‌گذاران کیش داشت، بدون اینکه اشاره‌ای به واردات خودرو به کیش داشته باشد، تلویحاً و با عنوان این عبارت که :” باید دوستان شرایط کشور را درک کنند که ما با وجود تحریم ها قصد محدود کردن مناطق آزاد را نداریم و مجبوریم برخی اولویت بندی ها را در نظر بگیریم تا بتوانیم کشور را اداره کنیم.” آب پاکی را روی دست کیشوندان ریخت.(بیشتر بخوانید)

موضوعی که مرتضی بانک ظهر همان روز در نماز جمعه ۵ مهرماه دقیقاً به آن اشاره کرد و در جواب خواسته امام جمعه، واردات خودرو به کیش را منتفی اعلام کرد.

بانک دلیل این ممنوعیت را اینگونه بیان کرد: “باید توجه داشته باشیم کشور در شرایط سختی است و محدودیت‌هایی وجود دارد که موجب کاهش درآمدهای ارزی شده است و باید بر روی افزایش تولیدات داخلی تمرکز کرد به همین دلیل محدودیت‌هایی در ورود خودرو وجود دارد.” (بیشتر بخوانید)

با توجه به حساسیت بالای رئیس کل بانک مرکزی نسبت به ثبات نرخ ارز در کشور و شرایط موجود، به‌ویژه اینکه این روزها نرخ ارز مجدداً روی بی ثباتی را به خود دیده، بعید به‌نظر می‌رسد هیئت دولت فعلاً و به این راحتی مصوبه واردات خودرو به کیش را که بر روی میزشان قرار دارد، امضا کنند.

موضوعاتی که مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز بیشتر از هرکس دیگری به آن واقف است و باعث شده با گذشت حدود ۴ ماه از وعده دو هفته‌ای واردات خودرو به کیش، سکوت کند و در هیچ مراسمی به آن اشاره نکند.(بیشتر بخوانید)

اما اینکه چرا شریفی اینگونه وعده آزادسازی واردات خودرو را می‌دهد و هیچ اشاره ای به جزئیات بحث نمی کند را می‌توان در جذابیت بحث واردات خودرو به کیش و حتی کشور و داغی تنور رقابت انتخاباتی اسفندماه مربوط دانست.

گرچه جزیره کیش همچون سایر شهرهای کشور تب داغ انتخابات در جریان نیست، اما با توجه به رقابت نزدیک کاندیداها در غرب هرمزگان، تعداد رأی دهندگان بالای ۱۰ هزار نفری دور قبل مجلس در جزیره کیش، کاندیداها را وسوسه می‌کند تا در این جزیره مرجانی هم جایگاهی داشته باشند.

جدای از این بحث، هرچه به روزهای انتخابات مجلس نزدیک‌تر می‌شویم احتمال دارد وعده‌ها و قول‌های برخی کاندیداها افزایش یابد، که با توجه به تجربیات بعضاً تلخ انتخاب‌های گذشته، باید مراقب بود و فریب وعده‌های انتخاباتی را نخورد و برای انتخاب به عملکرد و رزومه و قابلیت های افراد نگاه کرد.

آقای شریفی شاید نداند که با چنین سخنانی نه‌تنها دل کیشوندان را شاد نمی‌کند، بلکه به سودجویی برخی افراد در این آشفته بازار خودرویی کمک می‌کند. 

ایشان بهتر است به کیشوندان اعلام کند که وعده ساخت بیمارستان یا کلینیک تأمین اجتماعی در کیش چه شد؟ (بیشتر بخوانید)  

اما جدای از همه این موارد چند احتمال دیگر نیز وجود دارد، اینکه دولت با توجه به نزدیکی به همین انتخابات اسفند و از دست ندادن کرسی‌های نمایندگان همسو، اقداماتی را انجام دهد تا بتواند جلب رضایت حداکثری را داشته باشد و یکی از این اقدامات شاید آزادسازی واردات خودرو به کیش و قشم باشد.

دیگر احتمال اینکه دولت با آزاد کردن واردات خودرو به چند منطقه آزاد، بتواند شُک به بازار خودرو یا تولید کنندگان خودرو وارد کند و بتواند جلوی رشد بی رویه‌ قیمت خودروی داخلی را بگیرد و احتمالات دیگر…

به هر حال این معضل به نوعی برطرف خواهد شد، اما اینکه در چه زمانی و به چه شکلی این اتفاق رخ خواهد داد، موضوعی است که فعلاً از کنترل برخی مسئولان نیز خارج شده است و آمار دقیقی از آن نمی‌توان داد و امیدواریم به زودی برنامه‌ای برای ماشین‌دار شدن ساکنان کیش اجرا شود.

یادداشت | مرتضی رضایی، مدیرمسئول کیشوندنیوز

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=17455
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۵
  1. تنها راه نجات کشور اتکا به تولید داخل است وکیش هم از این قضیه مستثنی نیست و باید اجازه ورود خودرو ایرانی را به این جزیره صادر کرد البته همه خودرو ها نه ولی خودرو باکیفیت مثل ،پژو پارس و ۲۰۶ ، سمند سورن و……

  2. باید ماشین ایرانی رو بزارن مثل قشم به کیش هم وارد بشه واقعا قیمت ها خودرو خیلی نجومیه

  3. رئیس سازمان دو راه داره یا باید سر قول خودش که گفته ورود ماشین خارجی باید به کیش ازاد بشه بمونه و با جدیت تمام پیگیر این موضوع باشه (نه مثل اون قول که داده بود گفته بود تا دوهفته دیگه حتما خودرو به کیش وارد میشه ) یا راه دوم اینکه اگر کشور مشکل ارز داره خوب نمیشه که اینجوری موند باید ورود ماشین هاب با کیفیت ایرانی را به جزیره آزاد کنند مثل خیلی از جاهای دیگه قشم، چابهار و….

  4. از جلوگیری از ورود خودرو تقریبا دو سال میگذره ، گویا مسئولین دوست دارن همینجوری پیش بره مگر ورود خودرو به کیش چقدر خروج ارز داره جالب اینجاست که تمام مناطق آزاد کیش از خودرو ایرانی استفاده میکنند فقط تنها کیش اجازه خودرو وطنی رو نداره حداقل مسئولین سازمان وشخص آقای مظفری پیگیر ورود خودرو به کیش که فقط تنها منطقه آزاد که از هر طرف تحریم شده و اجازه نداره نه خودو خارجی ونه داخلی وارد بشه را با جدیت از دولتمردان مطالبه کنن که این مطالبه از طرف کیشوند میباشد

  5. آقای مظفری از وعد دو هفته که به کیشوندان دادی چندین ماه میگذره اگر نمیتونی اجازه ورود خودرو خارجی رو از دولت بگیری حداقل میتونی اجاره ورود خودرو ایرانی رو که مسئولیتش و اجاره اش دست خودت رو بدی و مردم رو از این آشفته بازار نجات بدی واقعا خیلی ها از این آشفته بازار سودهای کلانی میبرند.حداقل به کسانی که کارت کیشوندی دارن و در کیش به مدت ۵ سال به بالا ساکنن شاغلین کیش اجازه ورود خودرو ایرانی رو صادر کنی