• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
1

جامعه آماری کیش/ حدود ۴۰هزار نفر جمعیت/ نرخ باسوادی بیش از ۹۷ درصد زنان/ ۳۰ درصد مجرد

  • کد خبر : 17062
  • 04 آبان 1398 - 16:58
جامعه آماری کیش/ حدود ۴۰هزار نفر جمعیت/ نرخ باسوادی بیش از ۹۷ درصد زنان/ ۳۰ درصد مجرد

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: نرخ باسوادی در زنان ۹۷.۴ و در مردان ۹۵.۹ در جزیره کیش است.

به گزارش کیشوند نیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز کیش، سعید پورعلی در نشست با رابطان امور زنان در نهادهای مختلف ، بحث ارتقای زنان در زمینه های  اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی را یکی از مهمترین سیاست های سازمان برشمرد.

وی گفت: با استناد به آمارهای سال ۹۵ ، ۴۴ درصد جمعیت جزیره را زنان تشکیل می دهد و انجام اقدامات ساختاری برای تقویت مشارکت زنان در مدیریت جزیره از جمله موضوعاتی است که نیاز به اقدامات ویژه در حوزه سیاست گذاری و اجرا دارد.

پورعلی با بیان اینکه ۹۷٫۴ زنان در جزیره کیش باسواد هستند و بخش عمده جمعیت فعال اقتصادی در دست زنان است گفت: آمارها نشان می دهد که زنان جامعه کیش، استعدادها و توانمندی های بسیاری دارند که در ارتقا و پیشرفت جزیره در تمامی حوزه ها موثر است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش جمعیت کیش را ۳۹ هزار و ۸۵۳ نفری عنوان کرد و افزود: ۱۷ هزار و ۶۷۵ نفر از ساکنان کیش را زنان تشکیل می دهند و نسبت جمعیت زنان به مردان ۴۴درصد به ۵۶ درصد است..

پورعلی افزود: حرکت خوبی که در قالب تشکیل پارلمان زنان شکل گرفته است با کمک زنان باید به گونه ای اداره شود که در حوزه سیاست گذاری سازمان بیشترین سهم مشارکت زنان در جامعه را داشته باشیم و منجر به ارتقا کیفیت و توسعه پایدار همه جانبه شود.

وی میانگین سنی مردم در این جزیره را ۲۸٫۶ سال اعلام کرد و افزود: ۴۱درصد جمعیت جزیره بین ۲۵ تا ۳۹ سال سن دارند و گروه سنی زیر ۱۵ سال نیز ۲۳ درصد و جمعیت جوان ۱۵تا ۲۹ سال هم حدود ۲۶ درصد جمعیت کیش را تشکیل می دهند.

پورعلی ادامه داد: ۶۷ درصد از جمعیت  کیش متاهل هستند که تعداد آنها ۲۲ هزار و۱۳۸ نفر می باشد و ۳۰ درصد از جمعیت کیش که ۹ هزار و ۶۷۴  نفر را شامل می شود هرگز ازدواج نکردند و ۲ درصد جمعیت نیز همسر ندارند و طلاق گرفته اند.

وی نرخ بیکاری را بر اساس آمار سال ۹۵، ۳٫۸ درصد و نرخ با سوادی در کیش را ۹۶٫۶ درصد و نرخ بی سوادی را ۳٫۴  درصد عنوان کرد و تصریح کرد: نرخ باسوادی در زنان ۹۷٫۴ و در مردان ۹۵٫۹ است و آمار نشان دهنده آن است که زنان از سواد بیشتری نسبت به مردان در کیش برخوردارند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این نشست با اشاره به اینکه بانوان در جامعه ما وظیفه خود را به خوبی در تمامی حوزه ها انجام می دهند و آغاز فعالیت های پارلمان زنان ظرفیتی است و اگر ساماندهی شود اتفاقات خوبی رقم می خورد گفت: رسیدگی به امور زنان درجزیره کیش، موجب ارتقاء کیفیت زندگی می شود که به نوبه آن جامعه ای شاد تر، پویا تر و خانواده های سالم تر را به دنبال دارد.

وی افزود: همه ما در مجموعه سازمان منطقه آزاد کیش باید از فرصت خوبی که در دست داریم استفاده کنیم و به مسئولیت اخلاقی، انسانی و اجتماعی که بر عهده ما است عمل کنیم که این امر با اراده قوی و باورهای مسئولان ارشد سازمان در کنار فضای مطلوب جزیره کیش و فعالیت های مثبت بانوان برای رسیدن به اهداف پارلمان زنان امکان پذیر می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه گفت: با توجه به اینکه نمایندگان ۱۷ هزار نفر از زنان جزیره قرار است در این پارلمان فعالیت کنند، باید یک بازوی کارشناسی قوی برای رفع موانع و حل مشکلات مربوط به بانوان در جزیره کیش داشته باشیم و با راه اندازی کمیسیون های تخصصی الگوی بسیار خوبی تعریف و عملیاتی کنیم.

مظفری با تاکید بر لزوم ایجاد کمیسیون های پارلمان زنان در چارچوبی مشخص و الویت بندی شده گفت: شیوه نامه ای در این خصوص تنظیم و تدوین شده است که بندهای شیوه نامه را مورد بررسی قرار می دهیم تا در یک بازه زمانی کوتاه پارلمان زنان اعلام هویت کند و امید داریم همه اتفاقات خوب جزیره در این حوزه به صورت فرهنگ ترویج داده شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش همچنین با بیان اینکه باید در مجموعه سازمان و پارلمان زنان مدیریت صحیح و یکپارچه برای حل مشکلات و رسیدن به وضعیت ایده آل داشته باشیم گفت: در تمامی حوزه ها با راه اندازی کمپین های مختلف، فراتر از وظیفه خود به مسائل بپردازیم و نگاه ما در سطح ملی باشد تا هر گردشگر و مسافری که به جزیره سفر می کند؛ حضور و اثرات چنین تشکلی را در کیش حس کند.

عالمه خسروی کتوله رئیس اداره امور زنان کیش نیز در این نشست گفت: هر چه میزان مشارکت زنان در عرصه های مختلف اجتماعی بیشتر باشد، منجربه افزایش سطح کیفیت و سلامت زندگی خواهد شد و به طور قطع جوامع را در رسیدن به اهداف توسعه ای در تمامی زمینه ها یاری می کند.

خسروی افزود: شکل گیری پارلمان زنان درجزیره کیش به عنوان یکی از سیاست های راهبردی در دستور کار این سازمان قرار گرفته است تا زمینه ساز حضور و مشارکت بیشتر زنان در جامعه  باشد.
وی گفت: پیش نویس فعالیت پارلمان زنان در قالب شیوه نامه آماده شده است و در جلسات آینده با حضور فعال رابطان امور زنان در نهادهای مختلف، پیشنهادات این حوزه بحث و بررسی می شود و پس از نهایی شدن و جمع بندی موارد، شاهد شکل گیری پارلمان فراگیر با حضور همه اقشار جامعه زنان در کیش خواهیم بود.
 
 

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=17062
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.