• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

تأکید نوبخت بر تشکیل کارگروه ویژه از فعالان اقتصادی کیش با هدف بررسی مشکلات مناطق آزاد

  • کد خبر : 15063
  • 24 اسفند 1397 - 21:29
تأکید نوبخت بر تشکیل کارگروه ویژه از فعالان اقتصادی کیش با هدف بررسی مشکلات مناطق آزاد

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از فعالان اقتصادی کیش دعوت کرد تا با تشکیل کارگروه و حضور در نشست مشترک در پایتخت مشکلات مناطق آزاد را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

به گزارش کیشوند نیوز به نقل از فیدار، «محمد باقر نوبخت» پس از نشست صمیمانه با جمعی از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی جزیره کیش در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سیاست های ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برای سال آینده هم ادامه خواهد داشت بر استفاده از روش های متفاوت نسبت به گذشته در تخصیص این منابع خبرداد و افزود: خوشبختانه در توافق بین دولت و مجلس قرار شد مکانیزم های دیگر مانند کالا برگ الکترونیکی یا پرداخت مابه التفاوت که هم اکنون در دست بررسی به کمک ما خواهند آمد و شاهد ارز چند نرخی نخواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه ما امروز دچار تکانه های بیرونی شده ایم افزود: امروز دو را در پیش داریم یا باید مایوس شده و بترسیم و یا با همفکری از این گردنه سخت عبور کنیم.

نوبخت با تاکید بر اینکه فعالان اقتصادی سرمایه های ما هستند افزود: فعالان اقتصادی کیش برخی بیش از ۳۰ سال است که در این راه تلاش کرده اند و بی توجهی به این سرمایه ها قابل قبول نیست و نمی تواند زمینه توسعه ما را فراهم سازد بنابراین باید همفکری از این مشکلات عبور کنیم.

وی در پاسخ به اینکه دولت چقدر مصمم به حل مشکلات مناطق آزاد به ویژه کیش است افزود: یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی استفاده از ظرفیت مناطق آزاد است که در این شرایط تحریم می توانیم به خوبی از این ظرفیت ها در پایداری اقتصاد ملی استفاده کنیم.

رئیس سازمان برنامه بودجه نشست صمیمانه با فعالان اقتصادی کیش را مثبت ارزیابی کرد و افزود: اشتیاق و انگیزه کارآفرینان حاضر در این جمع موجب رونق و توسعه این منطقه شده است و این جمع هم اکنون اعلام آمادگی کرده اند تا به بهترین شکل در کنار دولت بوده و از سرمایه های خود برای کمک به اقتصاد ملی استفاده کنند.

وی در رابطه برنامه های دولت برای کمک به مناطق آزاد نیز به خبرنگاران حاضر گفت: سرمایه گذاران حاضر در این جمع برخی بخشنامه ها، قواعد و دستورالعمل های ابلاغی اخیر نهادها و سازمان های دولتی را متناقض با قوانین مناطق آزاد اعلام کردند که با توجه به شرایط تحریمی و محدودیت منابع ارزی دولت نیز نیازمند مدیریت شرایط عرضه ارز در بازار است به همین دلیل بخشی از اقلامی که به صورت عادی در مناطق آزاد از جمله کیش وارد می شد با وجود این بخشنامه ها ممنوع شده و این مسئله در فعالیت این مناطق تاثیر گذار بوده است.

نوبخت افزود: در این رابطه از فعالان حاضر و مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش دعوت شد تا با تشکیل کارگروه از جمع حاضر و تشکیل نشست تخصصی در پایتخت با همفکری به رروش های مناسبی که هم راستا با منافع عموم مردم در جهت تثبیت یا متعادل کردن نرخ ارز و مرتفع ساخت مشکلات و کاهش مشکلات فعالیت در این مناطق دست یابیم تا فعالان اقتصادی مناطق آزاد مشابه گذشته یا با مشکلات کمتری به کار خود ادامه دهند.

وی افزود:بنابراین برای اینکه همفکری بیشتری صورت بگیرد و تصمیمات که در مرکز اتخاذ می شود متناقض با فعالیت های این منطقه نباشد این کارگروه می تواند زمینه خوبی فراهم کند که حتی اگر لازم شد دستورالعمل ها را به نحو شایسته ای اصلاح کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه مجلس و دولت همه از سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی تبعیت می کنند خاطرنشان کرد: ایشان در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی تسریع و تاکید بر استفاده از ظرفیت های مناطق آزاد و توسعه صادرات داشتند بنابراین تردید ندارم که مجلس هم با دولت در جهت رونق بیش از پیش مناطق آزاد هم فکر خواهد بود.

در این نشست که با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آژاد کیش، جمعی از مدیران سازمان و فعالان اقتصادی جزیره کیش برگزار شد تعدادی از فعالان اقتصادی حاضر در جلسه با بیان مشکلات و مسائلی که با صدور بخشنامه های و دستورالعمل ها موجب ایجاد محدودیت در فعالیت های این منطقه شده است و عدم اجرایی شدن بخش قابل توجهی از قوانین مناطق آزاد، تصمیم گیری های سلیقه ای بدون توجه به اهداف تشکیل این مناطق و ماموریت هایی که برای هر منطقه تعیین شده است خواستار رسیدگی به وضعیت این مناطق و توجه به ظرفیت های مناطق آزاد در نوع فعالیت و تکلیف بخش نامه ها و دستورالعمل ها به این مناطق شدند.

در ماه های اخیر با ایجاد شرایط تحریمی از سوی استکبار و فراز و فرودهای ارزی صدور تعداد کثیر بخشنامه های متغایر با قوانین مناطق آزاد و متناقض با یکدیگر به ویژه در راستای ثبت سفارش گروه ۴ کالایی و عدم تخصیص ارز و محدودیت های بسیاری که برای این مناطق به وجود آمد فعالیت اقتصادی مناطق آزاد که می توانست به عنوان مفری برای کاهش چالش ها و مشکلات اقتصادی کشور باشد دستخوش آسیب های فراوانی شد.

گمرک جمهوری اسلامی ۲۷ دی ماه ۹۷ با ابلاغ بخشنامه ی به گمرکات اجرایی در مناطق آزاد کشور اعلام کرد تا از صدور هر گونه ترانزیت و ورود گروه ۴ کالایی به این مناطق جلوگیری شود.

با ابلاغ بخشنامه های متعدد در نهایت امکان ثبت سفارش برای مناطق آزاد، درمواردی امکان پذیر شد اما با مسائل و مشکلات ریز و درشتی که در این مسیر وجود دارد همچنان ثبت سفارش ها اندر خم کوچه های اجرایی شدن در انتظارند.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=15063
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. خواهشمندم نسبت به واردات خودرو به جزیره تصمیم درست و راهگشا اتخاذ کنید اینجا سرزمین اصلی نیست که بتونیم ماشین داخلی بخریم قیمت خودرو خارجی ار سرزمین اصلی هم گرون تر شده آخه این چه وضعیه؟؟؟؟