کد خبر : 10786
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷

راهنمای تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان

راهنمای تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان

تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان مانند سایر اوقات سال، به معنی رعایت دو اصل تنوع و تعادل در برنامه غذایی است.

یکی از مهم ترین فواید روزه‌داری، بهبود وضعیت بدن و ارتقا سلامت جسمی و روانی می باشد. در واقع ماه رمضان یک ماه تمرین برای خود نظم بخشی و خود کنترلی فرد میباشد. این ماه همچنین یک فرصت مناسب برای کم کردن وزن در افراد دارای اضافه وزن و چاق بوده و در صورت عدم داشتن تغذیه صحیح نه تنها این افراد وزن کم نکرده بلکه می توانند دچار اضافه وزن گردند. همچنین بدنبال تغذیه نامناسب در این ماه  ممکن است مشکلاتی نظیر افزایش قند خون، چربی خون و فشار خون نیز ایجاد گردد.

تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان مانند سایر اوقات سال، به معنی رعایت دو اصل تنوع و تعادل در برنامه غذایی است.

هرم غذایی شامل گروه­های اصلی غذایی و جایگزین های آ­نها است که عبارتند از:

۱. گروه نان­ و غلات(انواع نان­، برنج، گندم و جو). ۲ .گروه سبزی­ها(سبزی های تازه و خشک وآب سبزی ).  ۳.گروه میوه­ ها(انواع تازه و خشک و آبمیوه های طبیعی).  ۴.گروه شیر و لبنیات(شیر، ماست،  پنیر، کشک و دوغ). ۵.گروه گوشت و جایگزین ها( گوشت قرمز وسفید ، حبوبات و تخم مرغ و مغزدانه های خوراکی).  و  در آخر گروهی که باید  ازسهم کمی  از این گروه در رژیم غذایی استفاده گرددو شامل روغنها و قندوشکر است.بنابراین  توصیه میشود در طول این ماه  مبارک نیزرژیم غذایی متعادلی داشته باشیم.

  • توصیه می شود در ماه رمضان نیز همانند سایر اوقات سال، سه وعده غذایی داشته باشید: افطار٬ شام و سحری.
  • آهسته غذا خوردن و جویدن کامل آن و نیز دست کشیدن از خوردن غذا پیش از سیر شدن .
  • مصرف کربوهیدرات های پیچیده مثل نان های سبوسدار، گندم و جو باعث آزادسازی تدریجی انرژی در بدن در طول روز گشته و مانع افت قند خون در طول روز میشوند.
  • از مصرف نمک زیاد و غذاهای پرنمک و حاوی ادویه زیاد خودداری نمایید.
  • به منظور پیشگیری از کم آبی بدن مصرف آب و مایعات (دوغ شیر آبمیوه طبیعی) میوه و سبزی و غذاهای مایع (سوپ و فرنی) توصیه میگردد.
  • مصرف غذاهای غنی از فیبر مثل غلات کامل، دانه ها و حبوبات و اکثر میوه ها وسبزی ها به آهستگی هضم شده و میتوانند اثرات مثبتی داشته باشند.
  • از مصرف مواد غذایی فرآوری شده، غذاهای پرچرب و شیرین و کنسروها غذاهای آماده بیرون و فست فودها حتی الامکان خودداری نمایید. همچنین مواد غذایی که به سرعت هضم و جذب میشوند و تصفیه شده اند مثل شکر و آرد سفید و نیز انواع کیک ها و بیسکویت ها و شیرینی ها مناسب نمی باشند.
  • در صورت مصرف شیرینی جات مورد استفاده حتی الامکان شیرینی‌هایی باشند که در تهیه آن‌ها از شیر، عسل، شیره انگور و یا سایر ترکیبات گیاهی استفاده شده است .
  •  آب و مایعات سالم در طول وعده افطاری تا سحری مصرف شود و نوشیدنی های حاوی کافین مثل چای، قهوه و نوشابه مضر بوده و نامناسبند و باعث دفع آب بدن میشوند.
  •  همچنین طبق سنت پیامبر مرسوم است که روزه با خرما افطار گردد و همراه با آن از آب ولرم استفاده گردد.
  • برای تهیه غذا بهتر از روش های پخت سالم مثل گریل کردن یا تنوری کردن برای داشتن سلامتی و طعم و مزه مطبوع استفاده شود و در صورت ضرورت سرخ کردن از روش سرخ کردن سطحی استفاده شود.

گردآوری: بیتا ابراهیمی راد (کارشناس تغذیه مرکز توسعه سلامت کیش)

منبع:کتاب تغذیه درمانی.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

css.php