• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
4

انصاری لاری: مصمم بر تمرکز حداکثری استفاده از ظرفیت های دریا هستیم/ رنگ فقر و محرومیت در نوار ساحلی کشور بیشتر به چشم می خورد

  • کد خبر : 8410
  • 21 آذر 1396 - 18:04
انصاری لاری: مصمم بر تمرکز حداکثری استفاده از ظرفیت های دریا هستیم/ رنگ فقر و محرومیت در نوار ساحلی کشور بیشتر به چشم می خورد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در مراسم افتتاحیه نوزدهمین همایش صنایع دریایی با بیان اینکه کشور ما از یک غفلت تاریخی نسبت به دریا رنج می برد بر استفاده حداکثری از ظرفیت های دریایی جزیره کیش تاکید کرد.

به گزارش کیشوند نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کیش پرس، «محمد ابراهیم انصاری لاری » مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در مراسم افتتاحیه نوزدهمین همایش صنایع دریایی و دریانوردی کیش که صبح امروز در مرکز همایش های بین المللی کیش با حضور مسئولان لشکری و کشوری، نمایندگان مجلس، فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، معاون وزیر دفاع،  سفیر هلند در جمهوری اسلامی ایران و فعالان عرصه صنایع دریایی و دریانوردی برگزار شد اظهار کرد: هیچ یک از ظرفیت های دریایی مانند تفریحات، سفرها، ورزش ها، حمل و نقل و تجارت دریایی در جزیره کیش جدی گرفته نشده است و ما مصمم هستیم از این پس بر پروژه های نو و جذاب مرتبط با دریا تمرکز کنیم.

وی با تاکید بر اینکه کشور ما با وجود خط ساحلی طولانی در شمال و جنوب کشور به طول ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر از یک غفلت تاریخی نسبت به دریا رنج می برد اشاره کرد: ما به معنای واقعی بر دریا مسلط نیستیم زیرا مفهوم تسلط بر دریا غیر از آشنایی و بهره برداری موردی از دریا است.

مدیرعامل سازمان با بیان اینکه ما بر دریا اقتدار داریم و این اقتدار مسلم است بر امنیت دریا به یمن اقتدار نیروهای نظامی و انتظامی کشور در دریای پیرامون تاکید کرد و افزود: ما بر دریا مسلط نیستیم زیرا تسلط بر دریا به معنای بهره برداری اصولی و علمی از همه داشته های دریایی و نعمت های دریا با ملاحظات زیست محیطی و کمترین آسیب به دریاست

وی با اشاره به پیشینه تاریخی ایران و ارتباط  ۱۷ استان کشور با دریا، ساحل افزود: با وجود این مرز طولانی  کشور ما پیوند وسیع و عمیق با فرهنگ، تمدن و اقتصاد دریا ندارد و اگر اقتصاد مرتبط با صنایع نفت و گاز در دریا را مستثنی کنیم سهم دریا در اقتصاد کشور بسیار اندک خواهد بود.

انصاری لاری با یادآوری این نکته که  از میان ۱۰ شهر مهم کشور هیچ یک در کنار ساحل و دریا واقع نشده اند اظهار کرد: برعکس هر چه به دریا و ساحل نزدیکتر می شوریم رنگ محرومیت، فقر و نازیبایی شهرها و آبادی ها بیشتر می شود و این یک ضعف و نقیصه برای کشور به شمار می آید.

وی تاکید کرد: بنادر پیشانی و چهره اصلی هر کشور محسوب می شوند و از دیدن بنادر و میزان عمران و آبادانی و توسعه و رونق بنادر می توان به یک قضاوت اجمالی در مورد یک کشور رسید اما اگر کسی بخواهد با نگاه به بنادر کشور ما قضاوت کند به یک قضاوت اشتباه دچار می شود زیرا وضعیت بنادر و شهرهای ساحلی ما بسیار متفاوت است.

این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: به اقتضای خاکپاره دردانه و آرام جزیره کیش می توان گفت « اهمیت هر جزیره از یک سو به توده خاکی است که به صورت یک خشکی از میان امواج خروشان سربرآورده و از سویی دیگر به پهنای خیره کننده و زیبای دریایی است که این خشکی را احاطه کرده است و توجه اغراق آمیز به این توده خاکی و خشکی سبب شده است که از دریای بی انتها و پربها غفلت کنیم» در همه جا به ویژه در جزیره کیش ما دچار این غفلت شده ایم و این غفلت سبب شده است که  هم زمین پر ارزش جزیره زیر بار سرمایه گذاری های سرگردان و بی هدف معطل بماند و هم از دریای وسیع و پر از نعمت استفاده نکنیم.

وی ادامه داد:  ما هیچ یک از تفریحات دریایی، سفرهای دریایی، حمل و نقل، ورزش و تجارت دریایی را در جزیره کیش جدی نگرفته ایم و مصمم هستیم از این پس بر پروژه های نو و جذاب مرتبط با دریا و استفاده از ذخیره حداکثری دریایی تمرکز کنیم.

انصاری لاری با بیان اینکه این تصمیم نیازمند همکاری، همیاری و هم نظری تمام کسانی است که به عنوان مرتبطین با دریا و دریانوردی در این همایش گردهم آمده اند ادامه داد: پیشنهاد می کنم به صورت جدی بر گردشگری دریایی در این همایش تمرکز شود زیرا در کشوری با مشخصات ایران با خط ساحلی طولانی و اتصال به دریا نباید از گردشگری دریایی غفلت کرد.

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور به نظر می رسد باید جایگاه ویژه اداری در ساختار خود برای گردشگری دریایی تعریف کرده و با تامین منابع مالی و آموزش های لازم گردشگری دریایی را تولیت و تقویت کند و این مسئله می یواند به عنوان یک برون داد از همایش دریایی امسال اتفاق بیافتد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش خاطر نشان کرد: اگر در قطعنامه این همایش که با حضور متخصصان و فعالان معتبر عرصه دریانوردی برگزار می شود به این نکته توجه شود بی تردید برای ما راهگشا خواهد بود و ما در مسیر اداری این مطلب را دنبال خواهیم کرد و شاید در سال های آتی به یمن این رویداد از گردشگری دریایی مواهب و ثمرات زیادی برداشت کنیم.

نوزدهمین همایش صنایع دریایی و دریانوردی کیش با حضور فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران ، معاون وزیر دفاع، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، سفیر هلند در ایران، فعالان عرصه دریایی و دریانوردی کشور در مرکز همایش های بین الملتی کیش برگزار شد.

بیش از یکصد و شصت  شرکت داخلی و خارجی یا نمایندگان شرکت های خارجی در این نمایشگاه حضور یافته و آخرین دستاوردهای صنایع دریایی و دریانوردی روز دنیا را در فضایی به وضعت ۷ هزار و ۵۰۰ متر مربع به نمایش می گذارند

شرکت های خارجی همچون هلند، آلمان، نروژ، ایتالیا، ترکیه، چین، اسپانیا، فنلاند، آلمان، فرانسه، امارات، هند مالزیف یونان، دانمارک، کره جنوبی در این نمایشگاه حضور یافته و دستاوردهای خود را در حوزه صنایع دریایی و دریانوردی به شرکت کنندگان و همتایان خود در دیگر کشورها عرضه می کنند.

در نوزدهمین همایش و نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی کیش صنایع حمل و نقل دریایی، شیلات، انرژی های نفت و گاز فراساحلی، زیر ساخت های بنادر و کشتیرانی، صنایع ساخت و تعمیر کشتی، خدمات دریایی و بندری، سازندگان و تامین کنندگان تجهیزات دریایی، شیلات و ابزی پروری، اقیانوس شناسی و علوم جوی، خدمات مشاوره فنی و مهندسی و تحقیقات و آموزش دریایی حضور دارند.

جزیره کیش با مساحت ۹۱٫۵ کیلومتر مساحت در میان آب های نیلگون خلیج فارس سالانه میزبان بسیاری از نمایشگاه ها و همایش های ملی و بین المللی است.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=8410
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.