• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
1

گفت‌وگوی اختصاصی کیشوند نیوز با مدیر عامل شرکت خدمات مسافرتی پرسپولیس سیر کیش

  • کد خبر : 5655
  • 25 تیر 1396 - 1:46
گفت‌وگوی اختصاصی کیشوند نیوز با مدیر عامل شرکت خدمات مسافرتی پرسپولیس سیر کیش

عمده مشکلات موجود برای آژانس های مسافرتی، عوامل تأثیرگذار در نوسانات لحظه‌ای قیمت بلیط های هواپیما، ارزیابی طرح جمع آوری کانترهای گردشگری در سطح جزیره و چندین سوال دیگر در گفت‌وگوی اختصاصی کیشوند نیوز با آقای سالمی مدیر عامل شرکت پرسپولیس سیر و عضو هیئت مدیره جامعه دفاتر خدمات مسافرتی کیش و یکی از کارآفرینان موفق.

پایگاه خبری “کیشوند نیوز” در نظر دارد گفت و گوی اختصاصی با افراد حقیقی یا حقوقی ساکن در جزیره کیش داشته باشد. این مصاحبه ها به منظور آشنایی هرچه بیشتر کیشوندان با این عزیران و در نتیجه رفع برخی نیازها و یا خدمات رسانی هرچه بهتر به کیشوندان صورت می گیرد.

– ابتدا خودتان را برای مخاطبان معرفی کنید و سپس زندگینامه تان را به طور مختصر شرح دهید؟

ابراهیم سالمی هستم متولد ۱۳۵۲ به‌مدت ۲۶ سال است که در جزیره کیش اقامت دارم. متاهل و دارای ۳ فرزند هستم که آنها در مقطع دانشگاه و دبیرستان تحصیل می‌کنند. دارای مدرک کارشناسی مدیریت حرفه‌ای گردشگری هستم و کلیه دوره‌های مرتبط به حرفه خدمات گردشگری را گذرانده‌ام. از آنجا که در دهه ۷۰ منطقه کیش تازه داشت فعالیت‌های اقتصادی و گردشگری خود را شروع می‌کرد و جای خوبی برای اشتغال بود، فعالیت خود را کیش انتخاب نمودم و به جزیره آمدم. در حال حاضر مالک و مدیرعامل شرکت خدمات مسافرتی پرسپولیس سیر و عضو هیئت مدیره جامعه دفاتر خدمات مسافرتی کیش هستم.

– چگونه ایده راه اندازی آژانس هواپیمایی به ذهنتان رسید و نحوه راه اندازی آنرا توضیح دهید؟

از آنجا که بنده از بدو ورود به کیش با یک مجموعه بزرگ سیاحتی و توریستی که در عرصه هتلداری و هواپیمایی فعالیت داشت، کار می‌کردم و به‌عنوان مدیر اجرایی در قسمت‌های مختلف این شرکت تجربه زیادی کسب کردم، باعث شد با همکاری دوستان در سال ۱۳۸۲ تصمیم به تاسیس و ثبت این آژانس مسافرتی با اخذ مجوز از سازمان منطقه آزاد کیش و سازمان هواپیمایی کشوری در کیش نمایم.

سالمی پرسپولیس سیر کیش

– چه نوآوری هایی در کسب و کارتان ایجاد کرده اید؟ آیا به‌جز آژانس مسافرتی در زمینه دیگری فعالیت دارید؟

در صنعت گردشگری در دنیا و حتی ایران تحولات زیادی ایجاد شده و ما هم برای اینکه از قافله گردشگری عقب نمانیم اولین اقدام این بود که در درجه اول تحصیلات خود و کارکنان و آموزش‌های مرتبط را ارتقا دهیم تا بتوانیم در این زمینه به‌روز باشیم. در سال‌های گذشته مجوز سازمان هواپیمایی کشوری و نمایندگی اکثر شرکت‌های هواپیمایی فعال کشور را اخد کردیم. سایت و اپلیکیشن خرید اینترنتی شرکت پرسپولیس سیر کیش را با اخذ مجوز از وازارت صعنت و معدن راه‌اندازی کردیم که مشتریان ما بتوانند در هر جا و مکان نسبت به تهیه بلیط خود اقدام کنند و در نهایت توانستیم نماد اعتماد الکتریکی را بدست آوریم.

بله. اخیراً با ابتکار جدید سازمان منطقه آزاد کیش علاوه بر خدمات فروش بلیط هواپیما و تورهای داخلی و خارجی، در زمینه فروش خدمات گردشگری نیز فعال هستیم.

– درحال حاضر چه تعداد پرسنل دارید و برنامه شما برای آینده چیست؟

در حال حاضر تعداد ۶ نفر پرسنل در دفتر فعالیت دارند که اکثرشان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی مرتبط گردشگری هستند و برنامه آینده ما این است که کلیه پرسنل آموزش لازم را در این زمینه ببینند و زبان انگلیسی که در واقع الفبای گردشگری است را تقویت کنند و با ان بیشتر آشنا باشند. راه اندازی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری نیز از برنامه‌های آینده ما است که قصد داریم در آینده در شرکت طراحی و اجرا نماییم.

– عمده مشکلات موجود آژانس های  مسافرتی  چیست؟ و چه راهکار یا پیشنهادی برای رفع آن ارائه می‌دهید؟

صنعت گردشگری در کشور ما مشکل فراوان دارد. از جمله اینکه اگر در سطح معقول به آن بپردازیم مدیران ارشد و تصمیم گیرانی که در خصوص چگونگی اداره کردن گردشگری کشور دخیل هستند، باید کسانی باشند که در واقع خاک خورده این شغل باشند تا مشکلات دفاتر خدمات مسافرتی را درک کنند.

به نظر بنده مشکل دیگر در حال حاضر وجود سایت‌های غیر قانونی و تبلیغات کاذب در فضای مجازی است، که باعث بوجود آمدن ناراحتی و نارضایتی گردشگران می‌شود و موجب می شود که آنها جهت خرید با تردید زیاد مواجه ‌شوند. خدمات ضعیف بعضی از مراکز اقامتی و مراکز پذیرایی و حتی آژانس‌های مسافرتی از دیگر مشکلات این حرفه می‌باشد.

عمده مشکلات ما در واقع همان بروکراسی اداری دولتی و ورود یک سری افراد سودجو در این صنعت است. پیشنهاد ما به عنوان افرادی که در گردشگری سابقه داریم این است که نظارت بر عملکرد دفاتر بیشتر و حرفه‌ای‌تر و متولیان امر به کسانی اجازه فعالیت دهند که دلسوز این صنعت باشند و از رانت و صدور مجوزهای بی‌رویه خصوصاً در کیش جلوگیری کنند.

– آیا در این مسیر شکست خورده اید و چطور با آن مقابله کرده اید؟

در هر شغلی مشکلاتی وجود دارد. باتوجه به نوسانات بازار گردشگری در ایران به‌خصوص جزیره کیش، که بیشتر همکاران و ما سعی در چارتر نمودن پرواز داریم، با مشکلاتی فروانی در فصول مختلف روبرو می‌شویم.

در گردشگری اصطلاحی به‌کار برده می‌شود که به آن “سوات” گفته می‌شود. یعنی شناسایی نقاط قوت و ضعف بازار و فرصت‌ها و تهدیدهای بازار. تحلیل سوات به ما کمک می‌کند در تصمیم‌گیری بهترین گزینه را انتخاب کنیم و تلاش ما هم بر همین مبناست که بتوانیم در بازار بمانیم و با مشکلات و ضرر و زیان مقابله کنیم و با شکست مواجه نشویم.

– چه پیشنهادی برای افراد تازه کاری که دوست دارند وارد این حرفه شوند دارید؟

افرادی که تازه وارد این صنعت شده‌اند یا قصد ورود به این حرفه را دارند، بهتر است اول خود را به علم روز صنعت گردشگری که همان آموزش‌های مرتبط و زبان انگلیسی و ارتباطات و فنون مذاکره است را یاد بگیرند. احترام به مشتری و آموزش کارکنان، احترام و توجه ویژه به آنها نیز از نکاتی است که باید در این حرفه رعایت شود. به نظر من می‌شود گفت مشاوره از افراد با تجربه در کار خود یکی از رمزهای موفقیت می‌باشد.

جواد جعفری در مصاحبه با سالمی پرسپولیس سیر کیش

– گاهی اوقات بلیط پرواز یکدفعه گران میشود و مثلا بعد همین پرواز قیمتش نصف می شود. چه عواملی در نوسانات قیمت بلیط لحظه‌ای هواپیما دخالت دارد؟ آژانس‌های هواپیمایی چه تأثیری در نوسانات دارند؟

با عنایت به اینکه اکثر پروازهایی که به جزیره کیش ختم می‌شود توسط افراد یا شرکت‌هایی تحت عنوان تور اپراتورهای بزرگ هستند و از قبل کلیه هزینه‌های پروازی به ایرلاین‌ها را پرداخت کرده‌اند. و با توجه به اینکه عرضه و تقاضای بازار در فصول مختلف سال و یا در ماه‌های خاص تغییر می‌کند، نرخ پروازها نیز نوسان دارد. ولی در مجموع از آنجا که آنها بسته‌های سفر (شامل: خدمات کامل تور، بلیط، اقامت و ترانسفر) را از قبل خریداری کرده‌اند، شاید بتوان با این کار هزینه‌های آنها را پوشش داد. در واقع این ارزان بودن‌ها ضررهای سنگینی متوجه چارتر کنندگان اصلی یا همان تور اپراتورها می‌کند.

دفاتر خدمات مسافرتی هم تابع تصمیمات تور اپراتورها می‌باشند و نسبت به ارائه و فروش بلیط  اقدام می‌کنند. آژانس‌های مسافرتی هم که در سطح پایین تری فعالیت دارند و یا تعداد صندلی کمی دارند برای اینکه جلوی ضرر را گرفته باشند در بعضی مواقع در نوسانات بی تأثیر نخواهند بود.

 البته این را عرض کنم که چارتر پرواز در اکثر کشورهای دنیا مرسوم هست و این نوسانات نرخی هم وجود دارد، ولی متأسفانه گاهی اوقات مشاهده می‌شود که از نوسانات بازار بعضی‌ها سوء استفاده می‌کنند.

– در خصوص جامعه خدمات مسافرتی هم کمی توضیح دهید و چه وظایفی دارد؟

جامعه دفاتر مسافرتی کیش در سال ۱۳۸۷ با درایت پیشکسوتان گردشگری و با مساعدت گردشگری سازمان و اداره ثبت شرکت های کیش با حضور اکثر مدیران و مالکین آژانس های مسافرتی کیش تاسیس گردید. معمولا جامع خدمات مسافرتی کیش مثل دیگر جوامع، دارای اساسنامه‌ می‌باشند که در آن موضوع فعالیت و مأموریت آن مشخص است. این جامعه هم از این امر مستثنی نیست. در حال حاضر حدود ۱۲۰ دفتر خدمات مسافرتی زیر مجموعه آن می‌باشد که تعدادی دارای بند “الف” و “ب” و تعدادی فقط بند “ب” و تعداد محدود عضو “یاتا” هستند.

این جامعه دارای کار گروه‌های تخصصی متفاوتی می‌باشد که تعدادی از همکاران عهده‌دار این کار گروه‌ها می‌باشند و با تصمیماتی که اعضای این جامعه گرفته‌اند خوشبختانه اعضای هئیت مدیره جدید که عهده دار مسولیت هستند از افرادی هستند که مالک آژانس و ساکن کیش و دارای تحصیلات مرتبط هستند و همکاری نزدیکی با معاونت گردشگری و کارشناسان مربوطه دارند. و وظیفه جامعه دفاتر خدمات مسافرتی که عهده دار آن می‌باشند تشویق و ترقیب دفاتر در آموزش‌های  مرتبط جهانگردی و حمایت و پشتیبانی آن‌ها در سازمان‌ها و هموار کردن مسیرهای لازم جهت بهبود وضعیت اقتصادی آن‌ها و حل و فصل مشکلات احتمالی آن‌ها در حد مقدور می‌باشد.

– نظرتان در خصوص جمع آوری کانترهای گردشگری در سطح جزیره چیست؟

کانترهای گردشگری در جزیره کیش در چند سال گذشته بدون مجوز در سطح بازارها و هتل ها فعالیت داشته‌اند. در یک سال گذشته توسط معاونت محترم گردشگری سازمان جمع آوری این کانتر ها صورت گرفت که یکی از ابتکارات و تصمیمات خیلی  مهم ایشان بود. در واقع با این کار یک هویت به آنها داده شد و زیر مجموعه آژانس‌های مسافرتی قرار گرفتند و یا به همان افراد با مساعدت گردشگری مجوز داده شد تا به‌صورت قانونی فعالیت داشته باشند.

یکی دیگر از کارهای خیلی مهم راه‌انداز ی سیستم یکپارچه حصین توسط معاونت گردشگری بود که در واقع نرخ گذاری‌ها به صورت تخصصی و عادلانه انجام شد و توانست کمک بزرگی به آژانس داران وگردشگران و مجموعه داران بشود. این کار حدود یکسال است که راه افتاده است ولی یکسری اشکالات هست که همکاران ما باید رعایت کنند تا همه‌ی دوستان از این سفره گردشگری به صورت عادلانه بهره‌مند شود و در کل به نظر بنده جمع آوری کانترها باید انجام می‌شد.

– و اما حرف آخر …

حرف آخر اینکه تشکر و سپاس فروان از جنابعالی و همکارانتون از وقتی که گذاشتید و این مصاحبه انجام شد.

 

خبرنگار: جواد جعفری

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=5655
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. چرا قیمت تور کیش نسبت به بعضی تورای خارجی گرونتره؟