• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
3

در هر ده‌کوره‌ای دانشگاه زدیم و به آن افتخار می‌کنیم/ هنر این است که در کشور بمانی و درد مردم را حل کنی/ کیش نقشه راه علمی ندارد

  • کد خبر : 13879
  • 16 آذر 1397 - 23:23
در هر ده‌کوره‌ای دانشگاه زدیم و به آن افتخار می‌کنیم/ هنر این است که در کشور بمانی و درد مردم را حل کنی/ کیش نقشه راه علمی ندارد

مسعود پزشکیان گفت: در هر ده کوره‌ای دانشگاه زدیم و به این دانشگاه‌های بی‌هدف هم افتخار می‌کنیم.

دکتر مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس شورای اسلامی که به‌مناسبت روز دانشجو در سالن همایش‌های خلیج فارس در جزیره کیش صحبت می‌کرد، با اشاره به اینکه انسان کسی است که ملائکه به‌خاطر علمش در برابر او سجده کردند، گفت: اگر به این باور برسیم که انسانی که علم دارد آگاه، دانا و با ارزش است، خیلی از چیزها تغییر می‌کند و عدم درک این موضوع، مشکلی است که امروز به آن گرفتاریم.

وی افزود: وظیفه دانشگاه‌ها این است که بتواند علم و آموزش را به‌درستی انتقال دهد تا وقتی که دانشجویان فارغ‌التحصیل شدند بتوانند با آن کار کنند و برای جامعه نتیجه داشته باشد و پاسخ مشکلی را بدهد.

پزشکیان زیان‌بارترین کارها را کارهای اشتباهی دانست که فرد انجام دهنده خیال می‌کند بهترین کار را انجام داده‌ است و ادامه داد: همین‌طوری در هر ده کوره‌ای دانشگاه زدیم و به این دانشگاه‌های بی‌هدف هم افتخار می‌کنیم، آن‌هم با چه تربیتی، هرجا آمدیم چهار تا آدم جمع کردیم و گفتیم این دانشگاه است، ۲۸۰۰ دانشگاه در کشور داریم که کل اروپا این تعداد دانشگاه را ندارد، رشته‌هایی در این دانشگاه‌ها آموزش می‌دهیم که در جامعه هم کاربردی ندارد و این خسران‌بارترین کارهایی است که انجام دادیم.

وی با عنوان اینکه توسعه بدون تناسب بی‌معنی است، گفت: امروز دو نفر می‌خواستیم دوهزار نفر را تربیت کردیم، کار ما مثل این است که برای انسان ۱۰ چشم درست کنیم، این افتخار نیست ولی ما به این بی‌معنی بودن افتخار کردیم، عمر و پول و وقت جوانان و انسان‌ها را تلف می‌کردیم، ما مقصریم، سیاستی که گذاشتیم متناسب با جامعه و نیازهای موجود نبوده، دانشگاه‌ها و علمای ما باید بر اساس نیاز جامعه دانشجو تولید می‌کردند.

این مقام مسئول تصریح کرد: آینده کشور جوانان هستند، فردای مملکت را شما قرار است بسازید، باید علم و مهارت و انگیزه را به جوانان منتقل کرد، تا فردا بتوانند گره‌ها و مشکلات جامعه را حل کنند.

وی با بیان اینکه هیچ مشکلی وجود ندارد که برای آن راه‌حلی نباشد، گفت: ما با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنیم و نمی‌توانیم برای آن راه حل ارائه دهیم، مشکل از نبود یکی از سه شاخصه علم، مهارت و انگیزه در وجود ما است، یا علم نداریم و بی‌خودی مدرک گرفتیم، یا علم داریم، مهارت نداریم و یا علم و مهارت هست، انگیزه نداریم.

پزشکیان ادامه داد: وقتی آدمی را تربیت کردیم که نتواند از علم خودش برای رفع مشکلات جامعه استفاده کند، وقتی علم و مهارت باشد ولی انگیزه حل درد و مشکلات مردم را نداشته باشد و فرد به خارج از کشور برود، این به‌درد نمی‌خورد، اگر فرد درد جامعه را داشته باشد، می‌ماند و مشکلات جامعه خودش را حل می‌کند، نه اینکه اگر به جایی رسید و توانمندی پیدا کرد، به جای از ما بهتران بروند، هنر این است که بمانی و درد مردم کشورت را خودت حل کنی.

نائب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم در این وضع درگیری و تحریم‌ها یک راه حل وجود دارد، آن این است که عالمان و دانشگاهیان جامعه پای کار بیایند و راه حل ارائه دهند، قطعاً راه حل وجود دارد اگر بخواهیم، بدانیم و بتوانیم این کار را انجام دهیم.

وی در ادامه خطاب به دانشجویان گفت: فردای مملکت ما شما دانشجویان هستید و ما رفتنی هستیم، هر کاری از دستمان بر می‌آمد انجام دادیم، اگر ، خودتان را فراتر ببینید و به بی‌نهایت بنگرید و به چیزهایی که در کلاس یاد می‌گیرید محدود نکنید، بدانید اگر بتوانید علمتان را به مهارت تبدیل کنید، با همین بضاعتی که در جامعه وجود دارد هم می‌توانید با این مهارت هم خودتان و هم جامعه را نجات دهید.

وی عنوان کرد: از دیگران کمک فکری بگیرید، چرا نباید از عقل دیگران برای ساختن استفاده کنیم، هنر ما در اجرای پرو‌ژه‌ها این است که بگوییم از هیچ مشاور خارجی استفاده نکردیم، این که هنر نیست، اشتباه است، عقل خودمان را داریم، عقل دیگران را هم استفاده کنیم تا بتوانیم بهترین‌ها را بسازیم، باید از مهارت‌ها استفاده کنیم، در این رابطه مشکل داریم.

پزشکیان در پایان از عدم وجود نقشه راه علمی برای جزیره کیش نیز انتقاد کرد و افزود: در این سفر و در بازدیدهایی که داشتیم از مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش پرسیدم برای جزیره کیش نقشه علمی دارید، نقشه علمی ندیدم، مگر می‌شود بدون نقشه جلو رفت، شما آن چیزی را که می‌بینید، به آن می‌رسید، دانشحویان و اساتید کیش بنشینند و برای کیش نقشه علمی بکشند.

در پایان این مراسم از دانشجویان برتر دانشگاه‌های جزیره کیش در حوزه‌های مختلف تقدیر به‌عمل آمد.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=13879
تبلیغات بنری تلگرام

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.