• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
1

چالش‌های پیش روی خودرو هیبریدی برای ورود به ناوگان تاکسیرانی کیش

  • کد خبر : 13137
  • 20 مهر 1397 - 8:15
چالش‌های پیش روی خودرو هیبریدی برای ورود به ناوگان تاکسیرانی کیش

نبود حمایت مالی، قیمت گرانتر، درآمد پایین‌تر و نبود خدمات پس از فروش و مهم‌تر از همه در دسترس بودن بنزین ارزان، توجیهی برای خرید خودرو هیبریدی باقی نمی‌گذارد.

یادداشت: ارسالی مخاطبان کیشوند نیوز

برای بررسی چالش‌های پیش روی خودرو هیبریدی جهت استفاده در تاکسیرانی کیش ابتدا به معرفی خودروی پریوس هیبریدی می‌پردازیم سپس آنرا با تویوتای کرولا مقایسه می کنیم و در آخر به صرفه بودن استفاده از این خودور را در جزیره کیش نتیجه گیری می کنیم.

معرفی خودروی پریوس هیبریدی

پریوس هیبریدی با تعداد ۳.۵ میلیون فروش رتبه اول در بین خودروهای هیبریدی را دارد، با مصرف سوخت ۴.۵ لیتر در صد کیلومتر به نام خودروی سبز و اقتصادی مشهور شد و هزینه پایین استهلاک سالانه ۳۰۵ دلاری برای این خودرو بسیار خوب به نظر می‌رسد (به‌جز باتری).

در آمریکا در بعضی ایالات برای خریداران معافیت‌هایی در نظر گرفته می‌شود، باتری‌های آن گران است ولی تویوتا آن را ۸ سال یا ۱۰۰ هزار مایل(۱۶۰هزار کیلومتر) ضمانت می‌کند. باتری آن حدود ۳۸۰۰ دلار ارزش دارد، با تحویل باتری قدیمی باتری نو با کسر ۳۰٪ قیمت جایگزین می‌شود. این خودرو با قیمت ۲۷ هزار دلار یا ۸۷۰۰۰ درهم (۳۱۳میلیون تومان) به فروش می‌رسد.

پر هزینه ترین بخش خودرو باتری آن هست که طبق گزارشات خریدارن عمر آن بین ۵ تا ۱۰ سال متغیر بوده است.

عمر باتری خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آنها عبارت است از: نوع فعالیت (شخصی یا عمومی) و دمای محیط ( هر چه دما کمتر عمر باتری بیشتر) .

باتری این خودرو یک پارچه نیست و از ۲۸ ماژول تشکیل شده که جمعاً خروجی ۲۰۱.۶ ولت را تامین می‌کند، البته اگر باتری زودتر از موعد خراب شود امکان اشکال در یکی از ماژول هاست که با هزینه‌ای در حدود یک باتری معمولی قابل تعویض است.

توان باتری خودرو بعد از گذشت زمان به ۲۵٪ کاهش می‌یابد که باید حتما تعویض گردد.

در آمریکا درآمد تاکسی در سال بسته به نوع شهر بین ۲۵ تا ۵۸ هزار دلار متغیر است، شرایط متعددی دست به دست هم داده تا از این خودرو استقبال شود از قبیل: ۱-خرید خودرو با شرایط اقساطی با سود بسیار کم ۲-مصرف سوخت پایین ۳-استهلاک پایین با توجه به در آمد خوب تاکسی

در آمریکا یک راننده تاکسی می‌تواند با درآمد یک ماه باتری کامل ماشین را تعویض کند.

مطالب بالا گویای این است که تویوتا پریوس برای کسانی که در کشورهای غربی با اقتصاد پایدار زندگی می‌کنند خودرو خوب و مقرون به‌صرفه و دارای شرایط خوب خرید است.

مقایسه تویوتا پریوس هیبریدی با تویوتا کرولا

اما سؤال مهم این‌جاست که آیا این شرایط خوب برای تویوتا پریوس در اروپا و آمریکا، در کیش هم برای مصرف کنندگان فراهم هست؟

برای جواب دادن به این سوال بهتر است وضعیت تویوتا کرولای موجود را با تویوتا پریوس بررسی کنیم:

قیمت کرولا ۷۰ هزار درهم، قیمت پریوس ۸۷ هزار درهم می باشد که پریوس چیزی حدود ۶۰ میلیون تومان گرانتر از کرولا هست.

 مصرف سوخت کرولا ۸ لیتر در هر صد کیلومتر و پریوس ۴.۵ لیتر، به عبارتی اگر میانگین مسافت طی شده در یک روز تاکسی را ۴۵۰ کیلومتر در نظر بگیریم مقدار هزینه صرفه جویی شده توسط خودرو پریوس در روز ۱۶ هزار تومان و در سال ۵.۸۴۰.۰۰۰ تومان می‌شود که در ۵ سال می شود ۲۹.۰۰۰.۰۰۰  تومان.

ولی قیمت باتری آن حدود ۴۰ میلیون تومان هست که باید کل هزینه صرفه جویی صرف خرید باتری شود.

پریوس دارای موتور ۱.۸ لیتری و کرولا موتور ۲ لیتری است. هر دو دارای هزینه روغن موتور و روغن گیربکس هستند و هزینه تعمیر و نگهداری سالانه هر دو خودرو برابر است.

تویوتا کرولا در کیش با توجه به فراوانی خودرو مشکل تأمین قطعه ندارد. ولی مشکل تأمین قطعه برای پریوس جدی هست.

خودرو پریوس برای مصارف شخصی بسیار مناسب هست حتی برای استفاده به‌عنوان تاکسی هم مناسب است در صورتی‌که در روز بیش از ۱۰ ساعت کار نکند و شرایط آب و هوایی هم مطلوب باشد.

قیمت ۱ لیتر بنزین در کشورهای دیگر بین ۲۰۰۰ تا ۴۸۰۰ تومان (البته با دلار ۴۲۰۰ تومانی) متغیر است و توجیه اقتصادی خوبی برای خرید خودروی هیبریدی محسوب می‌شود.

شرایط کار تاکسی‌ها در کیش و عدم صرفه اقتصادی برای استفاده از پریوس هیبریدی

 اما واقعیت شرایط کاری در کیش بسیار متفاوت است، دو راننده با ۱۸ تا ۲۰ ساعت کار در ۳۶۵ روز سال که بیش از نیمی از سال کولر خودرو مداوم روشن و با هوای نزدیک به ۴۰ درجه فشاری بیش از حد را به باتری خودرو وارد می‌شود و این باعث تخریب زود هنگام باتری گران‌قیمت خودرو می‌شود.

تجربه نشان داده که تویوتا کرولا کم مصرف و کم هزینه است و در صورت سرویس به‌موقع و استفاده از قطعات اصلی تا پایان ۸ سال عمر تعیین شده هزینه جدی را به راننده تحمیل نمی‌کند.

واقعیت این است که یک نفر راننده در اروپا یا آمریکا با یکی دو ماه کار کردن می‌تواند باتری خودرو را تعویض کند ولی در کیش دو نفر راننده برای خرید همان باتری باید یکسال پس انداز کنند.

همچنین تا وقتی که از بنزین ارزان ۱۰۰۰ تومانی استفاده می‌کند، خرید خودرو هیبریدی توجیه اقتصادی ندارد، چون استهلاک این خودرو در کیش به مراتب بیشتر از صرفه جویی سوخت آن می‌شود.

با این شرایط خرید گرانتر (۶۰ میلیون تومانی) خودروی هیبریدی نسبت به کرولا و تحمیل هزینه ۴۰ میلیونی باتری، برای راننده تاکسی مثل این است که از چاله در آید و به چاه بیافتد. 

در یک جمله نبود حمایت مالی، قیمت گرانتر، درآمد پایین‌تر و نبود خدمات پس از فروش و مهم‌تر از همه در دسترس بودن بنزین ارزان، توجیهی برای خرید خودرو هیبریدی باقی نمی‌گذارد.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=13137
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. با سلام. مطلب بسیار خوبی بود. اما مورد بسیار مهمی را که به آن اضافه نکردید میزان سن استفاده از خودروهای هیبریدی در جزیره کیش است که فکر کنم ۱۸ یا ۲۰ سال باشد. و ای کاش این مورد را هم در محاسباتتان لحاظ می کردید.
    مطلب دیگر اینکه بعد از گذشت چند سال و خراب شدن باتری خودروی هیبریدی، اجباری نیست شما باتری بخرید. با همان حالت بنزینی به فعالیت خود ادامه می دهید. که باز هم عمر استفاده از ماشین ۲۰ سال خواهد بود.
    و این یکی از بهترین مزیتهای این نوع خودروها است.

    • سلام دوست عزیز با احترام به شما من اینطور فکر نمیکنم
      ۱۸ یا ۲۰ سال را کی تصویب کردن برای هیبریدی لطفا اعلام کنید ؟
      من خودروگرانتر میخرم تا صرفه جویی سوخت بکنم اگه قرار باشه با موتور بنزینی کار کنم که همین کرولا را می خرم. مگر اینکه قصد داشته باشم کلاه سر قانون بزارم . در حال حاضر اروپا به فکر این افتاده که کلا به فکر خودروهای الکتریکی افتاده و قصد داره دور خودرو هیبریدی را خط بکشه